Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst
Alibaba op Singles' Day (Foto: Alibaba Group)

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

 

Lachen voor korting

Op 11 november, de Chinese winkelfeestdag Singles’ Day en de gelegenheid voor het grootse Global Shopping Festival van Alibaba, stelde de Chinese retailholding een prototype van Tmall Supermart voor. Wie de supermarkt binnenstapt moet zich eerst aanmelden, door met zijn smartphone een QR-code te scannen. Zo wordt ook meteen de verbinding gelegd met de Alipay-acount van de klant. Eenmaal dat gebeurd is, kan hij of zij gewoon producten uit de rekken nemen en in het winkelmandje leggen. 

 

Sommige producten zijn echter voorzien van een camera die de gemoedsgesteldheid van shoppers kan lezen. Gekoppeld aan de elektronische prijslabels stelt Alibaba een systeem van “emotionele promoties” voor: als een klant glimlacht naar een product, zakt de prijs. Hoe groter de lach, hoe goedkoper het wordt.

 

Betalen met je gezicht

De winkelruimte is ook uitgerust met slimme spiegels, virtuele paskamers en slimme koopautomaten die zelf bijbestellen en aankoopinformatie synchroniseren met de Tmall-webshop. Het doel is vooral om mensen via de automaten nieuwe producten te laten uitproberen, die ze dan in grotere hoeveelheden online kunnen bestellen. De automaat geeft zelf door van welke populaire producten meer voorraad nodig is online of omgekeerd. 

 

Betalen gebeurt in een sas, waar de shopper nogmaals zijn gezicht laat scannen en zo contactloos en cashvrij betaalt via Alipay. Tmall Supermart steunt inderdaad volledig op zelfbediening, al is dat op zich geen nieuwigheid voor de Chinese markt: Auchan lanceerde er eerder al onbemande gemakswinkels en ook de Hema-verswinkels van Alibaba zijn kassaloos.

 

Of Alibaba Tmall Supermart echt gaat inzetten als supermarktketen is nog niet duidelijk. Het zou kunnen dat Alibaba het concept zal verkopen aan of uitwerken voor merken, zodat zij hun eigen winkels met alle aanwezige technologieën kunnen uitrusten. Het is immers Alibaba’s streefdoel om de hele retailwereld ‘phygital’ (een samensmelting van fysiek en digitaal) te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top