Alibaba opnieuw opAmerikaanse zwarte lijst | RetailDetail

Alibaba opnieuw op Amerikaanse zwarte lijst

Alibaba opnieuw op Amerikaanse zwarte lijst

De Amerikaanse regering heeft Taobao.com, de marktplaats van de Chinese online gigant Alibaba, opnieuw op de zwarte lijst gezet wegens de verkoop van namaakproducten. Alibaba van zijn kant stelt dat het alles doet wat mogelijk is om de verkoop tegen te gaan.

Invloed politiek klimaat?

Alibaba werd vier jaar geleden van de zwarte lijst gehaald, die bestaat uit partijen die inbreuken begaan op de copyrightwetgeving, omdat het had aangetoond vooruitgang te boeken op vlak van de bestrijding van namaakartikelen. Het bedrijf belandt nu echter terug op de lijst, omdat een tiental Westerse handelsorganisaties in september nog flink wat kritiek hadden geuit op de Chinese groep, wegens de verkoop van namaak. Net op dat moment was de Amerikaanse regering ook bezig met het bekijken van mogelijke partijen om op de zwarte lijst te zetten.
 
Voor Alibaba is het in ieder geval bijzonder slecht nieuws, want het bedrijf probeert al langer om Westerse merken zover te krijgen om hun producten te verkopen op de platformen van de groep. Topman Mike Evans vroeg zich ondertussen al luidop af of het huidige politieke klimaat niet verantwoordelijk was voor de beslissing. Zo heeft toekomstig president Donald Trump zich al bijzonder negatief uitgelaten over de relatie met China.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.