Alibaba overstijgt de verwachtingen

Alibaba overstijgt de verwachtingen
Shutterstock

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Sterke groei op internationale markten

De totale omzet ging met 56% de hoogte in naar 50,18 miljard yuan (6,4 miljard euro). Daarmee deed Alibaba het een stuk beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de winst zette in het eerste kwartaal een forse stap voorwaarts en verdubbelde zelfs bijna naar 14 miljard yuan (2,3 miljard euro). Die winst wordt wel volledig gehaald uit de online verkoop, want de andere segmenten maken voorlopig nog verlies. Dat is voornamelijk te wijten aan grote investeringen in marketing.

 

De omzet van e-commerce, de belangrijkste divisie goed voor 85% van de totale omzet, steeg met 58% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘cloud computing’ was de groei zelfs 96% en ook in de andere divisies was er sprake van een flinke omzetgroei.

 

73% van de omzet wordt nog steeds gehaald in de thuismarkt China, maar daar is de groei wel beduidend lager dan op de internationale markten. In het buitenland steeg de omzet van Alibaba met 136%, terwijl dat in China ‘slechts’ +57% was. Die sterke stijging op andere markten is vooral te danken aan de groei van AliExpress en Lazada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top