Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba wil nog dit jaar in Brussel een fysiek contactpunt openen om Belgische producenten in contact te brengen met Chinese consumenten. Opvallend: een honderdtal Belgen zal daartoe eerst een opleiding krijgen in China.

 

Alibaba Embassy

Er doen al langer geruchten de ronde dat Jack Ma (foto), de oprichter van Alibaba, plannen heeft om uit te breiden naar Europa. Jack Ma toerde vorig jaar al eens door Europa en had het toen al over plannen om in Brussel en Parijs een zogeheten 'Alibaba-ambassade' op te richten. De Brusselse antenne zou al in mei openen.

 

Op het Wereld Economisch Forum heeft Ma koning Filip beloofd dat hij 100 mensen in België zal rekruteren, zo vernam zakenkrant De Tijd “uit goede bron”. Dat selecte groepje zal een jaar lang een opleiding krijgen in China om “de finesses van de Chinese markt en de smaak van de lokale consumenten op het vlak van luxeproducten en lekkernijen” te leren kennen.

 

De e-commercegigant wil wereldwijd een netwerk van ‘ambassades’ uitrollen en rekent daarvoor op de steun van de lokale overheden en handelspromotiediensten. Zijn uiteindelijke bedoeling: westerse exporteurs via het Alibaba-platform samenbrengen in een ‘virtueel paviljoen per land’ waar de Chinese middenklasse makkelijk hun kwaliteitsproducten kan ontdekken en kopen. Die Chinese middenklasse telt intussen zo’n 200 miljoen mensen die hun koopkracht zien groeien en flink wat interesse hebben in Europese kwaliteitsproducten, zo weet Jack Ma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top