Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba wil nog dit jaar in Brussel een fysiek contactpunt openen om Belgische producenten in contact te brengen met Chinese consumenten. Opvallend: een honderdtal Belgen zal daartoe eerst een opleiding krijgen in China.

 

Alibaba Embassy

Er doen al langer geruchten de ronde dat Jack Ma (foto), de oprichter van Alibaba, plannen heeft om uit te breiden naar Europa. Jack Ma toerde vorig jaar al eens door Europa en had het toen al over plannen om in Brussel en Parijs een zogeheten 'Alibaba-ambassade' op te richten. De Brusselse antenne zou al in mei openen.

 

Op het Wereld Economisch Forum heeft Ma koning Filip beloofd dat hij 100 mensen in België zal rekruteren, zo vernam zakenkrant De Tijd “uit goede bron”. Dat selecte groepje zal een jaar lang een opleiding krijgen in China om “de finesses van de Chinese markt en de smaak van de lokale consumenten op het vlak van luxeproducten en lekkernijen” te leren kennen.

 

De e-commercegigant wil wereldwijd een netwerk van ‘ambassades’ uitrollen en rekent daarvoor op de steun van de lokale overheden en handelspromotiediensten. Zijn uiteindelijke bedoeling: westerse exporteurs via het Alibaba-platform samenbrengen in een ‘virtueel paviljoen per land’ waar de Chinese middenklasse makkelijk hun kwaliteitsproducten kan ontdekken en kopen. Die Chinese middenklasse telt intussen zo’n 200 miljoen mensen die hun koopkracht zien groeien en flink wat interesse hebben in Europese kwaliteitsproducten, zo weet Jack Ma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

13/11/2017

Amper een jaar na de opening van Docks Bruxsel aan de Van Praetburg in Brussel is de impact ervan op de lokale handelaars en de mobiliteit slechter dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Carrefour opent dit jaar nog minstens 7 Express-buurtwinkels

08/11/2017

Vandaag opent Carrefour een nieuwe Express-buurtwinkel nabij Brussel Congres. Met nog minstens zes andere openingen dit jaar blijft Carrefour zijn buurtwinkelnetwerk aanzienlijk uitbreiden.

Back to top