Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

De Chinese internetreus Alibaba steekt de komende jaren ettelijke miljarden in de uitbreiding van zijn media-activiteiten. Dat heeft Yu Yongfu, de nieuwe topman van die media- en entertainmenttak, aangekondigd.

50 miljard yuan

Vijftig miljard yuan (of omgerekend een slordige zeven miljard euro): zoveel geld gaat Alibaba de komende drie jaar investeren in bedrijven actief in media en entertainment. Alibaba Digital Media & Entertainment Group, dat in oktober op eigen benen kwam te staan, vormt voor de Chinese internetreus een belangrijke groeipoot en de in oktober aangestelde topman windt er alvast geen doekjes om: “Ik ben niet gekomen om te spelen.”

 

Via de media- en entertainmentdochter, die onder meer al eigenaar is van China's populairste videowebsite Youku Tudou (foto) en webbrowser UCWeb, probeert Alibaba nu ook voet aan de grond te krijgen in Hollywood. Het bedrijf van oprichter Jack Ma investeerde onder meer in de nieuwe Mission Impossible-film en nam een participatie in productiehuis Amblin Partners, dat banden heeft met topregisseur Steven Spielberg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.