Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

De Chinese internetreus Alibaba steekt de komende jaren ettelijke miljarden in de uitbreiding van zijn media-activiteiten. Dat heeft Yu Yongfu, de nieuwe topman van die media- en entertainmenttak, aangekondigd.

50 miljard yuan

Vijftig miljard yuan (of omgerekend een slordige zeven miljard euro): zoveel geld gaat Alibaba de komende drie jaar investeren in bedrijven actief in media en entertainment. Alibaba Digital Media & Entertainment Group, dat in oktober op eigen benen kwam te staan, vormt voor de Chinese internetreus een belangrijke groeipoot en de in oktober aangestelde topman windt er alvast geen doekjes om: “Ik ben niet gekomen om te spelen.”

 

Via de media- en entertainmentdochter, die onder meer al eigenaar is van China's populairste videowebsite Youku Tudou (foto) en webbrowser UCWeb, probeert Alibaba nu ook voet aan de grond te krijgen in Hollywood. Het bedrijf van oprichter Jack Ma investeerde onder meer in de nieuwe Mission Impossible-film en nam een participatie in productiehuis Amblin Partners, dat banden heeft met topregisseur Steven Spielberg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.