Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland | RetailDetail

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

De Chinese e-commercereus Alibaba wil verder blijven groeien en heeft daarvoor zijn pijlen gericht op het Chinese platteland. Zo heeft het bedrijf een fonds opgericht waarmee het jongeren op het platteland op weg wil helpen in de wereld van e-commerce.

Grote groeimarkt

Alibaba gaat daarom een miljard yuan (bijna 140 miljoen euro) investeren om een miljoen jongeren een opleiding te geven, zodat ze zelf een webshop kunnen oprichten in hun eigen dorp. Alibaba hoopt zo onder andere dat lokale boeren hun producten online zullen gaan verkopen.

 

Daarnaast heeft Alibaba ook nog eens bijna 800 bestelpunten gebouwd, waar het klanten op het platteland wil helpen met hun online bestellingen. Die punten worden ook meteen gebruikt als afhaalpunt. Binnen drie jaar moeten er 100.000 van die bestelpunten te vinden zijn in China.

 

Het Chinese platteland is goed voor ongeveer een derde van alle online klanten in China en de omzet groeide er in 2015 twee keer zo snel als in stedelijke gebieden, maar momenteel geven bewoners er wel nog steeds veel minder uit dan shoppers in de grote steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Filet Pur: Conflictmanagement voor dummies

06/04/2018

Retailers en fabrikanten zijn niet blind getrouwd, en op Tinder zitten ze evenmin. Nee hoor, ze zitten elkaar gewoon in de haren. Dat leert ons het louter informatieve weekoverzicht van RetailDetail Food.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

03/04/2018

De Amerikaanse retailketen Walmart breidt uit in China met een kleinere versie van zijn bekende hypermarkt. De high-tech supermarkt richt zich vooral op het groeiend aantal online winkelende Chinezen en biedt mobiele betalingen via WeChat aan.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.