Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

De Chinese e-commercereus Alibaba wil verder blijven groeien en heeft daarvoor zijn pijlen gericht op het Chinese platteland. Zo heeft het bedrijf een fonds opgericht waarmee het jongeren op het platteland op weg wil helpen in de wereld van e-commerce.

Grote groeimarkt

Alibaba gaat daarom een miljard yuan (bijna 140 miljoen euro) investeren om een miljoen jongeren een opleiding te geven, zodat ze zelf een webshop kunnen oprichten in hun eigen dorp. Alibaba hoopt zo onder andere dat lokale boeren hun producten online zullen gaan verkopen.

 

Daarnaast heeft Alibaba ook nog eens bijna 800 bestelpunten gebouwd, waar het klanten op het platteland wil helpen met hun online bestellingen. Die punten worden ook meteen gebruikt als afhaalpunt. Binnen drie jaar moeten er 100.000 van die bestelpunten te vinden zijn in China.

 

Het Chinese platteland is goed voor ongeveer een derde van alle online klanten in China en de omzet groeide er in 2015 twee keer zo snel als in stedelijke gebieden, maar momenteel geven bewoners er wel nog steeds veel minder uit dan shoppers in de grote steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Back to top