Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland | RetailDetail

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

De Chinese e-commercereus Alibaba wil verder blijven groeien en heeft daarvoor zijn pijlen gericht op het Chinese platteland. Zo heeft het bedrijf een fonds opgericht waarmee het jongeren op het platteland op weg wil helpen in de wereld van e-commerce.

Grote groeimarkt

Alibaba gaat daarom een miljard yuan (bijna 140 miljoen euro) investeren om een miljoen jongeren een opleiding te geven, zodat ze zelf een webshop kunnen oprichten in hun eigen dorp. Alibaba hoopt zo onder andere dat lokale boeren hun producten online zullen gaan verkopen.

 

Daarnaast heeft Alibaba ook nog eens bijna 800 bestelpunten gebouwd, waar het klanten op het platteland wil helpen met hun online bestellingen. Die punten worden ook meteen gebruikt als afhaalpunt. Binnen drie jaar moeten er 100.000 van die bestelpunten te vinden zijn in China.

 

Het Chinese platteland is goed voor ongeveer een derde van alle online klanten in China en de omzet groeide er in 2015 twee keer zo snel als in stedelijke gebieden, maar momenteel geven bewoners er wel nog steeds veel minder uit dan shoppers in de grote steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

13/02/2018

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top