Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan | RetailDetail

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft deze week de kaap van de drie biljoen yuan aan verkochte goederen gerond: een stijging met 23% tegenover een jaar eerder en een verdrievoudiging in nauwelijks vier jaar tijd.

Ondanks flinke groeivertraging

Alibaba heeft het voorbije jaar voor omgerekend 410 miljard euro aan goederen verkocht. Het gaat hier om de zogeheten “Gross Merchandise Value” (GMV)-transacties, de totale waarde van alle goederen die de groep sinds de start van zijn huidige boekjaar (dat nog loopt tot 31 maart) heeft verkocht via zijn e-commerceplatformen Taobao en Tmall.

 

Ter vergelijking: in fiscaal jaar 2012 ging de GMV van Alibaba voor het eerst boven het biljoen yuan: een verdrievoudiging is dat dus in nauwelijks vier jaar tijd.

 

Drie biljoen yuan mag dan al een mooi symbolisch getal zijn, het kan toch niet verhelen dat Alibaba het voorbije jaar met een flinke groeivertraging te kampen heeft gehad. Een jaar geleden was er nog sprake van een groei met 49% op jaarbasis, de voorbije 12 maanden is die teruggevallen tot 23%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.