Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft deze week de kaap van de drie biljoen yuan aan verkochte goederen gerond: een stijging met 23% tegenover een jaar eerder en een verdrievoudiging in nauwelijks vier jaar tijd.

Ondanks flinke groeivertraging

Alibaba heeft het voorbije jaar voor omgerekend 410 miljard euro aan goederen verkocht. Het gaat hier om de zogeheten “Gross Merchandise Value” (GMV)-transacties, de totale waarde van alle goederen die de groep sinds de start van zijn huidige boekjaar (dat nog loopt tot 31 maart) heeft verkocht via zijn e-commerceplatformen Taobao en Tmall.

 

Ter vergelijking: in fiscaal jaar 2012 ging de GMV van Alibaba voor het eerst boven het biljoen yuan: een verdrievoudiging is dat dus in nauwelijks vier jaar tijd.

 

Drie biljoen yuan mag dan al een mooi symbolisch getal zijn, het kan toch niet verhelen dat Alibaba het voorbije jaar met een flinke groeivertraging te kampen heeft gehad. Een jaar geleden was er nog sprake van een groei met 49% op jaarbasis, de voorbije 12 maanden is die teruggevallen tot 23%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen

07/11/2017

Na een testfase gedurende de voorbije zomer gaat het Franse supermarktbedrijf Auchan het concept Auchan Minute nu verder uitrollen in China. Het concept met volautomatische kleine buurtwinkels moet tegen Nieuwjaar al honderden vestigingen krijgen.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Back to top