Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan | RetailDetail

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft deze week de kaap van de drie biljoen yuan aan verkochte goederen gerond: een stijging met 23% tegenover een jaar eerder en een verdrievoudiging in nauwelijks vier jaar tijd.

Ondanks flinke groeivertraging

Alibaba heeft het voorbije jaar voor omgerekend 410 miljard euro aan goederen verkocht. Het gaat hier om de zogeheten “Gross Merchandise Value” (GMV)-transacties, de totale waarde van alle goederen die de groep sinds de start van zijn huidige boekjaar (dat nog loopt tot 31 maart) heeft verkocht via zijn e-commerceplatformen Taobao en Tmall.

 

Ter vergelijking: in fiscaal jaar 2012 ging de GMV van Alibaba voor het eerst boven het biljoen yuan: een verdrievoudiging is dat dus in nauwelijks vier jaar tijd.

 

Drie biljoen yuan mag dan al een mooi symbolisch getal zijn, het kan toch niet verhelen dat Alibaba het voorbije jaar met een flinke groeivertraging te kampen heeft gehad. Een jaar geleden was er nog sprake van een groei met 49% op jaarbasis, de voorbije 12 maanden is die teruggevallen tot 23%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.