Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken | RetailDetail

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.

Samen de strijd aangaan

Het doel van de samenwerking is om data van verschillende partijen samen te brengen, om zo sneller verkopers van namaakproducten sneller te detecteren. Die verkopers zullen daarna aangeklaagd worden, wat er toe moet leiden dat andere verkopers in de toekomst het risico niet meer zullen nemen. Het nieuwe systeem heeft er volgens Alibaba al voor gezorgd dat maar liefst 380 miljoen namaakartikelen van de online shops van het Chinese bedrijf zijn verdwenen.

 

“Het krachtigste wapen tegen namaak tegenwoordig is het gebruik van data en analyses, en de enige manier waarop we deze oorlog kunnen winnen, is door samen te werken”, zegt platformdirecteur Jessie Zheng.

 

Ook eBay wil tegen het einde van het jaar met eBay Authenticate een gelijkaardig initiatief lanceren. Daarbij kunnen kopers en verkopers er voor kiezen om tegen een prijs producten te laten controleren door een inspecteur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.