Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken | RetailDetail

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.

Samen de strijd aangaan

Het doel van de samenwerking is om data van verschillende partijen samen te brengen, om zo sneller verkopers van namaakproducten sneller te detecteren. Die verkopers zullen daarna aangeklaagd worden, wat er toe moet leiden dat andere verkopers in de toekomst het risico niet meer zullen nemen. Het nieuwe systeem heeft er volgens Alibaba al voor gezorgd dat maar liefst 380 miljoen namaakartikelen van de online shops van het Chinese bedrijf zijn verdwenen.

 

“Het krachtigste wapen tegen namaak tegenwoordig is het gebruik van data en analyses, en de enige manier waarop we deze oorlog kunnen winnen, is door samen te werken”, zegt platformdirecteur Jessie Zheng.

 

Ook eBay wil tegen het einde van het jaar met eBay Authenticate een gelijkaardig initiatief lanceren. Daarbij kunnen kopers en verkopers er voor kiezen om tegen een prijs producten te laten controleren door een inspecteur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

04/05/2018

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.