Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Chinezen lusten een Belgisch biertje wel, en heus niet alleen als ze op doorreis zijn in Brugge. Jack Ma, topman van Alibaba, is daarom vastbesloten om handelsrelaties uit te bouwen met Belgische merken en retailers. 

 

400 miljoen Chinese middenklassers

Gisteren was Jack Ma, oprichter van Alibaba, op bezoek bij koning Filip om de banden aan te halen tussen het Chinese e-commerceplatform en ons land. Alibaba opent immers een kantoor in Brussel, niet alleen om zo de harten van de Belgische consumenten te veroveren, maar vooral ook om voor Belgische merken en producenten de poorten te openen naar China.


Het Brusselse kantoor opent dit najaar en zal worden geleid door Benelux-directeur Roland Palmer, die recent ook de opening van een Alibaba-kantoor in Amsterdam aankondigde. Behalve voor commerciële zaken, zal het hoofdkwartier in Brussel ook worden gebruikt als centrum voor zaken in verband met de Europese overheden en regelgeving.


Want terwijl Europa gebukt gaat onder een inkrimping van de middenklasse, is de Chinese middenklasse in volle groei. Vandaag zijn ze al met 400 miljoen en gezien de afschaffing van de beperking tot één kind, wordt de komende jaren nog een grote stijging richting 500 miljoen personen in de middenklasse verwacht. 


Dat biedt potentieel, zeker aangezien die Chinese middenklasse gek is op kwalitatieve Europese producten, of het nu Belgische chocolade, bier of zelfs Antwerpse mode is.

 

Belgische workshop dit najaar in Brussel

Om Belgische merken en retailers uit te leggen hoe ze op het Alibaba-platform kunnen geraken en hoe ze er best aan Chinese consumenten verkopen, zullen Roland Palmer en zijn team bovendien dit najaar een workshop organiseren. De definitieve data hiervan worden later nog bekend gemaakt.


In 2017 Alibaba plant zelfs een Belgisch paviljoen te openen op zijn online markplaats, waar plaats is voor sterke Belgische merken en retailers. In het voorjaar van 2017 is alvast een handelsmissie vanuit Brussel op poten gezet.


Wat al duidelijk werd toen Alibaba recent de aanstelling van ex-Blokkertopman en retailveteraan Roland Palmer als CEO voor de Benelux bekendmaakte, wordt dus nogmaals bevestigd: de Chinezen zien het hier groots…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com

04/01/2018

De toekomst van de foodretail bevindt zich in China. Na Alibaba opende recent ook grote rivaal JD.com een hoogtechnologische supermarkt. 7Fresh integreert e-commercetechnologie op de winkelvloer en mikt op wel duizend vestigingen.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top