Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Chinezen lusten een Belgisch biertje wel, en heus niet alleen als ze op doorreis zijn in Brugge. Jack Ma, topman van Alibaba, is daarom vastbesloten om handelsrelaties uit te bouwen met Belgische merken en retailers. 

 

400 miljoen Chinese middenklassers

Gisteren was Jack Ma, oprichter van Alibaba, op bezoek bij koning Filip om de banden aan te halen tussen het Chinese e-commerceplatform en ons land. Alibaba opent immers een kantoor in Brussel, niet alleen om zo de harten van de Belgische consumenten te veroveren, maar vooral ook om voor Belgische merken en producenten de poorten te openen naar China.


Het Brusselse kantoor opent dit najaar en zal worden geleid door Benelux-directeur Roland Palmer, die recent ook de opening van een Alibaba-kantoor in Amsterdam aankondigde. Behalve voor commerciële zaken, zal het hoofdkwartier in Brussel ook worden gebruikt als centrum voor zaken in verband met de Europese overheden en regelgeving.


Want terwijl Europa gebukt gaat onder een inkrimping van de middenklasse, is de Chinese middenklasse in volle groei. Vandaag zijn ze al met 400 miljoen en gezien de afschaffing van de beperking tot één kind, wordt de komende jaren nog een grote stijging richting 500 miljoen personen in de middenklasse verwacht. 


Dat biedt potentieel, zeker aangezien die Chinese middenklasse gek is op kwalitatieve Europese producten, of het nu Belgische chocolade, bier of zelfs Antwerpse mode is.

 

Belgische workshop dit najaar in Brussel

Om Belgische merken en retailers uit te leggen hoe ze op het Alibaba-platform kunnen geraken en hoe ze er best aan Chinese consumenten verkopen, zullen Roland Palmer en zijn team bovendien dit najaar een workshop organiseren. De definitieve data hiervan worden later nog bekend gemaakt.


In 2017 Alibaba plant zelfs een Belgisch paviljoen te openen op zijn online markplaats, waar plaats is voor sterke Belgische merken en retailers. In het voorjaar van 2017 is alvast een handelsmissie vanuit Brussel op poten gezet.


Wat al duidelijk werd toen Alibaba recent de aanstelling van ex-Blokkertopman en retailveteraan Roland Palmer als CEO voor de Benelux bekendmaakte, wordt dus nogmaals bevestigd: de Chinezen zien het hier groots…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Bol.com lift mee op succes van Chinese Singles’ Day

07/11/2017

Ook Bol.com gaat zich op 11 november richten op Singles’ Day, voor Alibaba al enkele jaren dé absolute hoogdag van het retailjaar. Vorig jaar zetten de Chinezen op die ene dag meer dan zestien miljard euro om, een derde meer dan het jaar voordien.

Alibaba verhoogt verwachtingen na sterk kwartaal

02/11/2017

Een bijzonder sterk kwartaal heeft er voor gezorgd dat het Chinese Alibaba de verwachtingen voor het volledige jaar verhoogt. Niet enkel steeg de omzet sterk, ook de nettowinst werd meer dan verdubbeld.

Back to top