Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

Het Chinese Alibaba wil contact zoeken met één of twee landen, om uit te zoeken hoe een globaal e-commercenetwerk er in de toekomst kan uitzien. Oprichter Jack Ma hoopt dat ook andere spelers zich achter het project scharen.

 

Werk van lange adem

Jack Ma wil met de oprichting van een wereldwijd platform, waarin niet enkel de grote spelers maar ook kleinere lokale spelers een plek moeten krijgen, de online grenzen tussen verschillende landen doen vervagen. Daarvoor moeten er echter goede afspraken worden gemaakt rond verschillende tarieven en logistieke invulling. Het grote verschil met de huidige Wereldhandelsorganisatie is dat het nieuwe platform moet geleid worden door bedrijven.

 

De oprichter van Alibaba begrijpt wel dat zo’n platform niet snel kan gevormd worden en is van plan om jaren te werken aan de uitbouw. Het is voor hem ook niet noodzakelijk dat Alibaba de eigenaar is van het platform, maar hij wil er wel deel van uitmaken. Hij hoopt dat ook andere grote spelers, zoals Amazon, hun schouders zullen zetten onder het idee.

 

Jack Ma hoopt de eerste verkennende gesprekken op te starten na de bijeenkomsten van de G20 en B20, die in september worden gehouden in Hangzhou in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Zalando valt tegen in tweede kwartaal

07/08/2018

Zalando kon niet aan de verwachtingen tippen in het voorbije kwartaal: ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld. 

Alibaba via onderaannemer naar Luik

06/08/2018

4PX, een logistieke dienstverlener die voor Alibaba werkt, heeft een Belgische dochteronderneming opgericht in Luik. Het is wellicht de eerste concrete stap in de uitbouw van een Europese logistieke hub voor de e-tailer.

Carrefour gaat lokale producten ook online verkopen

30/07/2018

Lokale producten krijgen al sinds 2013 een prominente plaats in de hyper- en supermarkten van Carrefour Belgium. Nu opent de retailer ook zijn webshop voor ambachtelijke producenten die een ruimer publiek willen bereiken.

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt.