Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

Het Chinese Alibaba wil contact zoeken met één of twee landen, om uit te zoeken hoe een globaal e-commercenetwerk er in de toekomst kan uitzien. Oprichter Jack Ma hoopt dat ook andere spelers zich achter het project scharen.

 

Werk van lange adem

Jack Ma wil met de oprichting van een wereldwijd platform, waarin niet enkel de grote spelers maar ook kleinere lokale spelers een plek moeten krijgen, de online grenzen tussen verschillende landen doen vervagen. Daarvoor moeten er echter goede afspraken worden gemaakt rond verschillende tarieven en logistieke invulling. Het grote verschil met de huidige Wereldhandelsorganisatie is dat het nieuwe platform moet geleid worden door bedrijven.

 

De oprichter van Alibaba begrijpt wel dat zo’n platform niet snel kan gevormd worden en is van plan om jaren te werken aan de uitbouw. Het is voor hem ook niet noodzakelijk dat Alibaba de eigenaar is van het platform, maar hij wil er wel deel van uitmaken. Hij hoopt dat ook andere grote spelers, zoals Amazon, hun schouders zullen zetten onder het idee.

 

Jack Ma hoopt de eerste verkennende gesprekken op te starten na de bijeenkomsten van de G20 en B20, die in september worden gehouden in Hangzhou in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top