Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

Het Chinese Alibaba wil contact zoeken met één of twee landen, om uit te zoeken hoe een globaal e-commercenetwerk er in de toekomst kan uitzien. Oprichter Jack Ma hoopt dat ook andere spelers zich achter het project scharen.

 

Werk van lange adem

Jack Ma wil met de oprichting van een wereldwijd platform, waarin niet enkel de grote spelers maar ook kleinere lokale spelers een plek moeten krijgen, de online grenzen tussen verschillende landen doen vervagen. Daarvoor moeten er echter goede afspraken worden gemaakt rond verschillende tarieven en logistieke invulling. Het grote verschil met de huidige Wereldhandelsorganisatie is dat het nieuwe platform moet geleid worden door bedrijven.

 

De oprichter van Alibaba begrijpt wel dat zo’n platform niet snel kan gevormd worden en is van plan om jaren te werken aan de uitbouw. Het is voor hem ook niet noodzakelijk dat Alibaba de eigenaar is van het platform, maar hij wil er wel deel van uitmaken. Hij hoopt dat ook andere grote spelers, zoals Amazon, hun schouders zullen zetten onder het idee.

 

Jack Ma hoopt de eerste verkennende gesprekken op te starten na de bijeenkomsten van de G20 en B20, die in september worden gehouden in Hangzhou in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top