Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels
Foto: testing / Shutterstock.com

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Zeg niet zomaar supermarkt tegen Hema

Alibaba is van een online marktplaats voor lokale Chinese handelaren (Taobao) uitgegroeid tot een volledig ecosysteem voor consumenten wereldwijd, met eigen merken (Haier), een mobiel betaalsysteem (AliPay) en zelfs eigen videoservices. Omnichannel is de toekomst, geloven ze in China.

 

Net zoals Amazon heeft ook Alibaba de stap gezet naar eigen hoogtechnologische supermarkten. Met omnichannelsupermarktketen Hema – niet te verwarren met de Nederlandse variant – is Alibaba zelfs een stapje voor. Terwijl Amazon nog zoekende is op het gebied van foodretail, is Hema Xiansheng al sinds 2015 actief in China. In 2017 openden drie nieuwe vestigingen de deuren, wat het totaal op dertien brengt.

 

De Hema-winkels zijn volgens Alibaba-CEO Daniel Zhang “geen supermarkt, geen voedingsmarkt, maar een gloednieuw model”. Bij de Chinese Hema kunnen shoppers onder meer verse zeevruchten kiezen en laten bereiden, thuis laten leveren binnen het halfuur dankzij in-store picking en met hun smartphone barcodes scannen om meer informatie te krijgen of te betalen met AliPay. De Hema-app geeft trouwens ook gepersonaliseerde productsuggesties. 

 

Offline nodig voor verdere groei

“We geloven dat de toekomst van New Retail een harmonieuze integratie van online en offline is, en Hema is een uitstekend voorbeeld van die evolutie”, aldus Daniel Zhang, CEO van Alibaba Group. Toch wil Alibaba naar eigen zeggen geen grote fysieke ketens uitbaten. Zowel Hema als Intime dienen vooral als voorbeelden, die de voordelen van “New Retail” zowel voor consumenten als voor andere retailers moeten aantonen. 

 

Eerder liet het bedrijf al weten dat het niet meer zozeer het aandeel van e-commerce in China wil vergroten, goed voor zo’n 15% van alle Chinese retail, als wel de fysieke retail (de overige 85%) wil digitaliseren om verdere groei mogelijk te maken. Om aan een constant tempo verder te blijven groeien, moet Alibaba inderdaad wel aan de slag met fysieke retail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen

07/11/2017

Na een testfase gedurende de voorbije zomer gaat het Franse supermarktbedrijf Auchan het concept Auchan Minute nu verder uitrollen in China. Het concept met volautomatische kleine buurtwinkels moet tegen Nieuwjaar al honderden vestigingen krijgen.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Back to top