Alipay gaat overeenkomst aan rond uitbreiding in Europa

Alipay gaat overeenkomst aan rond uitbreiding in Europa

Alipay gaat overeenkomst aan rond uitbreiding in Europa
http://www.shutterstock.com/pic-159873416/stock-photo-woman-paying-with-nfc-technology-on-mobile-phone-restaurant-cafe-bar.html?src=XiJqt5mPdAa7Yc8Ic6ka2w-1-19

Alipay, de betaaldienst van de Alibaba-groep, heeft een overeenkomst gesloten met Ingenico Group. Zo krijgt het toegang tot heel wat grote retailers in Europa, die in de toekomst dus ook Alipay zullen aanvaarden als betaalmiddel.

Chinese toeristen

Als Alibaba wil dat Chinese toeristen ook in het buitenland gebruik maken van Alipay, moet het op zoek naar grote ketens die het betaalmiddel willen aanvaarden. Dankzij de samenwerking met Ingenico komt het daar nu een stap dichterbij. Ingenico is immers de technologische partner van heel wat retailers in Europa.

 

Vorig jaar was er wereldwijd sprake van 120 miljoen Chinese toeristen, die gemiddeld 875 dollar (775 euro) uitgaven tijdens hun trip. Alipay van zijn kant beschikt dan weer over meer dan 450 miljoen gebruikers. Dan is een stuk meer dan de gelijkaardige diensten van Samsung, Apple en Google samengeteld. In China worden maar liefst 80 procent van mobiele betalingen met Alipay voltooid.

 

Gebruikers van Alipay kunnen momenteel al betalen bij onder andere Uber, Macy’s en Airbnb. Er zijn wel nog geen plannen om de dienst ook beschikbaar te maken voor gebruikers buiten China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”