Amazon begint met verkoop voeding huismerk

Amazon begint met verkoop voeding huismerk

De Amerikaanse online retailer Amazon is begonnen met de verkoop van voeding onder het eigen huismerk. Zo verkoopt het sinds een weekje koffie van het eigen merk Happy Belly en babyvoeding van het merk Mama Bear.

Grotere marges

Net zoals met de kleding van het eigen merk, heeft Amazon besloten om vrijwel geen ruchtbaarheid te geven aan de lancering van de nieuwe merken. Waarschijnlijk doet het dat om andere bedrijven die op Amazon verkopen niet tegen de borst te stoten.

 

De verkoop van huismerken heeft een aantal voordelen voor Amazon. Om te beginnen zijn de marges voor het bedrijf een stuk groter, maar het kan ook de verpakkingen zelf ontwerpen en zo ontwikkelen dat die goedkoper zijn om te verzenden.

 

Enkel via Amazon Prime

Net zoals bij andere huismerken worden ook deze nieuwe merken enkel verkocht aan klanten die een abonnement hebben op Amazon Prime. De retailer zorgt er trouwens goed voor dat klanten amper kunnen weten dat het product door Amazon zelf wordt geproduceerd en verkocht. Nergens wordt de naam Amazon gebruikt. Amazon wil de producten ook niet als goedkopere alternatieven in de markt zetten, want de prijzen bevinden zich ergens tussen de goedkopere producten en het duurdere segment.

 

De markt van huismerken wordt steeds interessanter: in de Verenigde Staten waren ze vorig jaar goed voor 118,4 miljard dollar (106 miljard euro), een stijging van 2,2 miljard dollar (2 miljard euro) ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top