Amazon begint met verkoop voeding huismerk | RetailDetail

Amazon begint met verkoop voeding huismerk

Amazon begint met verkoop voeding huismerk

De Amerikaanse online retailer Amazon is begonnen met de verkoop van voeding onder het eigen huismerk. Zo verkoopt het sinds een weekje koffie van het eigen merk Happy Belly en babyvoeding van het merk Mama Bear.

Grotere marges

Net zoals met de kleding van het eigen merk, heeft Amazon besloten om vrijwel geen ruchtbaarheid te geven aan de lancering van de nieuwe merken. Waarschijnlijk doet het dat om andere bedrijven die op Amazon verkopen niet tegen de borst te stoten.

 

De verkoop van huismerken heeft een aantal voordelen voor Amazon. Om te beginnen zijn de marges voor het bedrijf een stuk groter, maar het kan ook de verpakkingen zelf ontwerpen en zo ontwikkelen dat die goedkoper zijn om te verzenden.

 

Enkel via Amazon Prime

Net zoals bij andere huismerken worden ook deze nieuwe merken enkel verkocht aan klanten die een abonnement hebben op Amazon Prime. De retailer zorgt er trouwens goed voor dat klanten amper kunnen weten dat het product door Amazon zelf wordt geproduceerd en verkocht. Nergens wordt de naam Amazon gebruikt. Amazon wil de producten ook niet als goedkopere alternatieven in de markt zetten, want de prijzen bevinden zich ergens tussen de goedkopere producten en het duurdere segment.

 

De markt van huismerken wordt steeds interessanter: in de Verenigde Staten waren ze vorig jaar goed voor 118,4 miljard dollar (106 miljard euro), een stijging van 2,2 miljard dollar (2 miljard euro) ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

04/05/2018

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.