Amazon denkt aan hyperloop voor same-day delivery | RetailDetail

Amazon denkt aan hyperloop voor same-day delivery

Amazon denkt aan hyperloop voor same-day delivery
Shutterstock

Amazon is een samenwerking aangegaan met Hyperloop One, om te testen of een hyperloop kan worden ingezet om producten te vervoeren voor same-day delivery. De hyperloop is een idee van Tesla-oprichter Elon Musk.

Buizenpost

Bij een hyperloop worden capsules op hoge snelheid door buizen onder erg lage luchtdruk vervoerd. Het concept is wat vergelijkbaar met buizenpost, waarbij kleine pakketjes door buizen worden vervoerd, maar dan op veel grotere schaal.

 

Amazon zou nu dus samen met het bedrijf Hyperloop One werken aan een concept waarbij dat idee ook daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Hyperloon One werkt al langer aan de commercialisering van transport via hyperloop, zowel voor producten als voor mensen. Met Amazon heeft het daarvoor een sterke partner in huis gehaald.

 

Hyperloop wil een systeem rond heel de wereld bouwen, waarmee het producten of mensen tegen een snelheid van 1.000 km/u kan vervoeren. De tocht van San Francisco naar Los Angeles, ongeveer 600 kilometer, maar een half uurtje in beslag nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?