Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum

Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum
Shutterstock 278293358

De Amerikaanse online retailer Amazon denkt eraan om zeppelins in te schakelen als vooruitgeschoven distributiecentrum. Van daaruit zouden dan drones ingezet kunnen worden om de klanten te bevoorraden.

Retailer vraagt alvast octrooi aan

Hoe kun je je logistiek zo snel en zo efficiënt mogelijk laten verlopen? Op zee of in de havens gebeurt dat door containers voor het laatste deel van de af te leggen afstand van grote op kleinere schepen over te laden, op land door vooruitgeschoven distributiecentra te gebruiken en vandaaruit de klant bijvoorbeeld met een fietstaxi of een kleine stadswagen te beleveren.

 

Volgens Amazon moet dit in de lucht kunnen door een zeppelin in te zetten en vervolgens de goederen per drone te laten afleveren. De retailer vroeg hiervoor alvast een octrooi aan. Hetzelfde gebeurde voor de shuttles die personen en drones naar het vliegende distributiecentrum zouden moeten brengen. De zeppelins zouden bijvoorbeeld ingezet kunnen worden bij manifestaties, waarbij de retailer een grote vraag naar producten verwacht en waarbij het winnen van tijd belangrijk is. Aan de buitenzijde van het luchtschip zou daarbij ook reclame aangebracht kunnen worden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel en bpost: het clickt!

23/01/2017

Op 2 februari e.k. wordt op het Omnichannel Congres van RetailDetail de bpost omnichannel award uitgereikt. Thierry Moubax, VP Marketing voor de businessunit Parcels & Logistics Europe van bpost, legt uit waarom we zijn bedrijf in één adem met die prijs vernoemen.

Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen

23/01/2017

Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zorgt een retourneerbeleid waarbij klanten hun producten gratis mogen terugsturen voor meer aankopen. Ook een langere bedenktijd heeft een positieve invloed.

Nu ook virtuele Dash-knoppen op Amazon

20/01/2017

Amazon heeft Amazon Dash, de gadgets waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, nu ook in virtuele vorm naar zijn website gebracht. Amazon doet voorstellen, maar klanten kunnen ook zelf versies toevoegen.

Vente-Exclusive.com start samenwerking met Delhaize

19/01/2017

Vente-Exclusive.com heeft voor het eerste een samenwerking afgesloten met een Belgische supermarkt. Het gaat een waardebon van 100 euro voor de online shop van Delhaize verkopen aan 80 euro.

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

19/01/2017

De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.

Amazon bij tien grootste retailers ter wereld

17/01/2017

Elk jaar maakt Deloitte de rangschikking op van de 250 grootste retailers wereldwijd. Voor het eerst verschijnt Amazon in de top tien. Consumenten zijn op zoek naar verrassende producten en ervaringen, stelt de consultant. 

Back to top