Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum | RetailDetail

Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum

Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum
Shutterstock 278293358

De Amerikaanse online retailer Amazon denkt eraan om zeppelins in te schakelen als vooruitgeschoven distributiecentrum. Van daaruit zouden dan drones ingezet kunnen worden om de klanten te bevoorraden.

Retailer vraagt alvast octrooi aan

Hoe kun je je logistiek zo snel en zo efficiënt mogelijk laten verlopen? Op zee of in de havens gebeurt dat door containers voor het laatste deel van de af te leggen afstand van grote op kleinere schepen over te laden, op land door vooruitgeschoven distributiecentra te gebruiken en vandaaruit de klant bijvoorbeeld met een fietstaxi of een kleine stadswagen te beleveren.

 

Volgens Amazon moet dit in de lucht kunnen door een zeppelin in te zetten en vervolgens de goederen per drone te laten afleveren. De retailer vroeg hiervoor alvast een octrooi aan. Hetzelfde gebeurde voor de shuttles die personen en drones naar het vliegende distributiecentrum zouden moeten brengen. De zeppelins zouden bijvoorbeeld ingezet kunnen worden bij manifestaties, waarbij de retailer een grote vraag naar producten verwacht en waarbij het winnen van tijd belangrijk is. Aan de buitenzijde van het luchtschip zou daarbij ook reclame aangebracht kunnen worden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Waarom klein het nieuwe groot is in foodretail

07/02/2018

In een snel veranderend foodretaillandschap bloeien kleine winkelformats, terwijl de grote winkelconcepten bloeden. Een nieuwe studie schrijft de groei toe aan vijf megatrends en vier succesfactoren.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top