Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum | RetailDetail

Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum

Amazon droomt van zeppelin als distributiecentrum
Shutterstock 278293358

De Amerikaanse online retailer Amazon denkt eraan om zeppelins in te schakelen als vooruitgeschoven distributiecentrum. Van daaruit zouden dan drones ingezet kunnen worden om de klanten te bevoorraden.

Retailer vraagt alvast octrooi aan

Hoe kun je je logistiek zo snel en zo efficiënt mogelijk laten verlopen? Op zee of in de havens gebeurt dat door containers voor het laatste deel van de af te leggen afstand van grote op kleinere schepen over te laden, op land door vooruitgeschoven distributiecentra te gebruiken en vandaaruit de klant bijvoorbeeld met een fietstaxi of een kleine stadswagen te beleveren.

 

Volgens Amazon moet dit in de lucht kunnen door een zeppelin in te zetten en vervolgens de goederen per drone te laten afleveren. De retailer vroeg hiervoor alvast een octrooi aan. Hetzelfde gebeurde voor de shuttles die personen en drones naar het vliegende distributiecentrum zouden moeten brengen. De zeppelins zouden bijvoorbeeld ingezet kunnen worden bij manifestaties, waarbij de retailer een grote vraag naar producten verwacht en waarbij het winnen van tijd belangrijk is. Aan de buitenzijde van het luchtschip zou daarbij ook reclame aangebracht kunnen worden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.