Amazon heeft plannen voor boekwinkelketen

Amazon heeft plannen voor boekwinkelketen

E-tailer Amazon zou plannen hebben om een volledige keten van boekwinkels te openen. Het heeft momenteel al een boekwinkel in thuisbasis Seattle, maar de kans bestaat dat er maar liefst 400 winkels komen, verspreid over de Verenigde Staten.

 

Concurrentie voor grote ketens

De plannen worden naar buiten gebracht door Sandeep Mathrani, CEO van winkelcentrumuitbater General Growth Properties. Hij vertelt aan de Wall Street Journal dat Amazon plannen heeft om 300 tot 400 eigen boekwinkels te openen. Amazon heeft echter laten weten dat het niet wil reageren op geruchten en speculaties van andere partijen.

 

Met een eigen keten boekenwinkels zou Amazon onmiddellijk ook een stevige fysieke concurrent worden van andere grote boekwinkelketens zoals Barnes & Noble, dat 640 winkels heeft, en Books-A-Million, dat te vinden is op 255 locaties in de Verenigde Staten. Het zal wel nog jaren duren voor de mogelijke plannen van Amazon waarheid worden. Het kan immers een werk van jaren zijn om de juiste panden te vinden voor de winkels en er kruipt ook heel wat tijd in het aanwerven van medewerkers voor de winkels.

 

Voor Amazon zou de opening van een boekwinkelketen een manier zijn om de verdere concurrentie aan te gaan met ketens die vooral profiteren van hun fysieke aanwezigheid door boeken te verkopen aan klanten die niet willen wachten op hun aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top