Amazon heer en meester op Franse markt e-commerce

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt
Amazon.fr

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

 

Grootste in mode…

Met een omzet van 5,6 miljard euro, liefst 22% meer dan het jaar voordien, groeit Amazon dubbel zo snel als de totale Franse e-commercemarkt, die er met 11% op vooruitging. Met dank aan de naar schatting 19 miljoen Fransen die vorig jaar minstens één keer iets kochten op Amazon, ook alweer een miljoen erbij. Voor een goed begrip: Amazons marktaandeel van 18,9% omhelst zowel de verkopen voor eigen rekening (10,8%) als die voor derden via zijn marktplaats (8,1%).

 

Amazon groeit niet alleen dubbel zo snel als de Franse onlinemarkt, het heeft ook een comfortabele voorsprong op het nummer twee, Cdiscount. Dat internetfiliaal van Groupe Casino moet het stellen met een marktaandeel van 8,2%. VentePrivée haalt brons. Daarna volgen Showroomprivé, Fnac, Darty, Boulanger, La Redoute, Zooplus en eBay.

 

Opmerkelijk: Zalando is niet te vinden in de top 10. De Duitsers stranden op plaats 11 en kunnen (nog) niet op tegen Amazon, dat in de modesector online met naar schatting 10 miljoen bestellingen de populairste webwinkel van Frankrijk is.

 

…maar overklast in voeding

In één domein lopen de Amerikanen flink achterop: in de verkoop van voeding en dagelijkse gezinsaankopen. Daar is Amazon zeven keer kleiner dan E.Leclerc. Voor die producten doen de Fransen nog altijd liever een beroep op de ‘Drive’-afhaalpunten van hun vertrouwde E.Leclerc, Carrefour, Casino en dergelijke.

 

Al zijn de Amerikanen niet van plan om zich nog lang de (Franse) kaas van het (Frans) brood te laten eten: de recente deal met Monoprix spreekt op dat vlak boekdelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Filet Pur: Conflictmanagement voor dummies

06/04/2018

Retailers en fabrikanten zijn niet blind getrouwd, en op Tinder zitten ze evenmin. Nee hoor, ze zitten elkaar gewoon in de haren. Dat leert ons het louter informatieve weekoverzicht van RetailDetail Food.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.