Amazon heer en meester op Franse markt e-commerce

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt
Amazon.fr

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

 

Grootste in mode…

Met een omzet van 5,6 miljard euro, liefst 22% meer dan het jaar voordien, groeit Amazon dubbel zo snel als de totale Franse e-commercemarkt, die er met 11% op vooruitging. Met dank aan de naar schatting 19 miljoen Fransen die vorig jaar minstens één keer iets kochten op Amazon, ook alweer een miljoen erbij. Voor een goed begrip: Amazons marktaandeel van 18,9% omhelst zowel de verkopen voor eigen rekening (10,8%) als die voor derden via zijn marktplaats (8,1%).

 

Amazon groeit niet alleen dubbel zo snel als de Franse onlinemarkt, het heeft ook een comfortabele voorsprong op het nummer twee, Cdiscount. Dat internetfiliaal van Groupe Casino moet het stellen met een marktaandeel van 8,2%. VentePrivée haalt brons. Daarna volgen Showroomprivé, Fnac, Darty, Boulanger, La Redoute, Zooplus en eBay.

 

Opmerkelijk: Zalando is niet te vinden in de top 10. De Duitsers stranden op plaats 11 en kunnen (nog) niet op tegen Amazon, dat in de modesector online met naar schatting 10 miljoen bestellingen de populairste webwinkel van Frankrijk is.

 

…maar overklast in voeding

In één domein lopen de Amerikanen flink achterop: in de verkoop van voeding en dagelijkse gezinsaankopen. Daar is Amazon zeven keer kleiner dan E.Leclerc. Voor die producten doen de Fransen nog altijd liever een beroep op de ‘Drive’-afhaalpunten van hun vertrouwde E.Leclerc, Carrefour, Casino en dergelijke.

 

Al zijn de Amerikanen niet van plan om zich nog lang de (Franse) kaas van het (Frans) brood te laten eten: de recente deal met Monoprix spreekt op dat vlak boekdelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.