Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer | RetailDetail

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer
Foto: Jevanto Productions / Shutterstock.com

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

 

Amazon Key opent deuren in huis en in de auto

Amazon heeft laten weten dat het voortaan autoleveringen toelaat als uitbreiding van de Amazon Key-dienst, waarmee de onlineretailer vorig jaar ook al leveringen binnenshuis mogelijk maakte. Voor die service moeten klanten een camera en slim slot installeren, waarna ze via een app op hun smartphone zelf kunnen zien wie voor de deur staat en koeriers of andere dienstverleners toestemming kunnen geven om binnen te komen. 

 

De autoleverdienst werkt nu ook met de Amazon Key-app, maar gebruikers moeten hun wagen – en hun Amazon Prime-abonnement – eerst nog wel even linken aan een toepassing voor geconnecteerde auto’s. Daar zijn vandaag al verschillende toepassingen voor, zoals OnStar van General Motors: met die service kunnen eigenaars van een Opel of Chevrolet onder meer defecten aan hun wagen detecteren, een gestolen auto vanzelf trager doen rijden en – wat voor Amazon van belang is – altijd weten waar hun auto is.

 

Geen extra kosten voor autolevering

Eenmaal Amazon de auto van Prime-klanten kan volgen, kunnen deze ervoor kiezen om pakjes in de koffer te laten leveren. Wie op die manier laat leveren, krijgt eerst te horen binnen welke vier uur de levering zal gebeuren en krijgt vervolgens nog een melding wanneer de pakjesbezorger ook echt onderweg is. De klant moet dan ook nog toestemming geven om de kofferdeur te openen. Amazon bezorgt klanten achteraf voor alle veiligheid nog een overzichtje met wie wanneer in de auto is geweest. Interessant is dat de retailer geen extra kosten aanrekent voor deze levermethode.


Op dit moment is de dienst wel nog maar in 37 steden in de Verenigde Staten en voor een beperkt aantal automerken – Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac en Volvo – beschikbaar. Het spreekt ook vanzelf dat het om vrij recente auto’s (modeljaar 2015 of nieuwer) met op afstand bedienbare sloten moet gaan en dat de wagens op publieke, toegankelijke plaatsen geparkeerd moeten staan.

 

Al jarenlange experimenten

De technologiereus uit Atlanta is zeker niet de eerste die met leveringen in de auto experimenteert. Onder andere Volvo deed enkel jaren geleden in Göteborg een test met slimme autosleutels, die pakjeskoeriers toegang gaven tot de koffer van geparkeerde wagens.

 

Zelfs voor Amazon is het geen nieuwigheid: Amazon lanceerde de service drie jaar geleden al eens in Duitsland, in samenwerking met Audi, maar toen bleek de technologie nog niet op punt te staan. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.