Amazon maakt bestellen overbodig

Amazon maakt bestellen overbodig

Behoort boodschappen doen binnenkort tot het verleden? Wel als het van Amazon afhangt. Afgelopen week ging immers de Amazon Dash Replenishment Service (DRS) van start: die bestelt automatisch producten wanneer de voorraad opraakt.

 

Geen druk op de knop meer nodig

We kenden al de Amazon Dash knop, die Amerikaanse consumenten in staat stelt om bijvoorbeeld wasmiddel, dranken, scheermesjes of luiers te bestellen met één eenvoudige druk op de kop (die Dash Buttons kun je trouwens komen bekijken in The Loop, het belevingsplatform van RetailDetail).  

 

Nu gaat Amazon nog een stap verder, in samenwerking met enkele fabrikanten van slimme toestellen. Wie een compatibel model in huis heeft van een General Electric-wasmachine of een Brother-printer, hoeft sinds 19 januari niet eens meer op een knop te drukken: de toestellen registreren zelf wanneer ze wasverzachter of toner nodig hebben, en plaatsen automatisch hun bestelling bij Amazon.

 

Impact op retail?

De e-tailer wil de dienst snel uitrollen naar andere fabrikanten, waaronder Samsung, Brita, Sealed Air, August, Oster, Petnet, Purell en Whirlpool.

 

Amazon DRS geeft een idee van de mogelijke impact van smart homes en het Internet of Things op retail. Niet dat winkels meteen overbodig worden: de service werkt enkel met toestellen die hun voorraadniveau kunnen meten. Dat pak suiker in uw keukenkast blijft voorlopig nog buiten schot dus. Maar voor hoe lang?

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

11/09/2017

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Back to top