Amazon maakt bestellen overbodig

Amazon maakt bestellen overbodig

Behoort boodschappen doen binnenkort tot het verleden? Wel als het van Amazon afhangt. Afgelopen week ging immers de Amazon Dash Replenishment Service (DRS) van start: die bestelt automatisch producten wanneer de voorraad opraakt.

 

Geen druk op de knop meer nodig

We kenden al de Amazon Dash knop, die Amerikaanse consumenten in staat stelt om bijvoorbeeld wasmiddel, dranken, scheermesjes of luiers te bestellen met één eenvoudige druk op de kop (die Dash Buttons kun je trouwens komen bekijken in The Loop, het belevingsplatform van RetailDetail).  

 

Nu gaat Amazon nog een stap verder, in samenwerking met enkele fabrikanten van slimme toestellen. Wie een compatibel model in huis heeft van een General Electric-wasmachine of een Brother-printer, hoeft sinds 19 januari niet eens meer op een knop te drukken: de toestellen registreren zelf wanneer ze wasverzachter of toner nodig hebben, en plaatsen automatisch hun bestelling bij Amazon.

 

Impact op retail?

De e-tailer wil de dienst snel uitrollen naar andere fabrikanten, waaronder Samsung, Brita, Sealed Air, August, Oster, Petnet, Purell en Whirlpool.

 

Amazon DRS geeft een idee van de mogelijke impact van smart homes en het Internet of Things op retail. Niet dat winkels meteen overbodig worden: de service werkt enkel met toestellen die hun voorraadniveau kunnen meten. Dat pak suiker in uw keukenkast blijft voorlopig nog buiten schot dus. Maar voor hoe lang?

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

13/11/2017

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Back to top