Amazon maakt bestellen overbodig

Amazon maakt bestellen overbodig

Behoort boodschappen doen binnenkort tot het verleden? Wel als het van Amazon afhangt. Afgelopen week ging immers de Amazon Dash Replenishment Service (DRS) van start: die bestelt automatisch producten wanneer de voorraad opraakt.

 

Geen druk op de knop meer nodig

We kenden al de Amazon Dash knop, die Amerikaanse consumenten in staat stelt om bijvoorbeeld wasmiddel, dranken, scheermesjes of luiers te bestellen met één eenvoudige druk op de kop (die Dash Buttons kun je trouwens komen bekijken in The Loop, het belevingsplatform van RetailDetail).  

 

Nu gaat Amazon nog een stap verder, in samenwerking met enkele fabrikanten van slimme toestellen. Wie een compatibel model in huis heeft van een General Electric-wasmachine of een Brother-printer, hoeft sinds 19 januari niet eens meer op een knop te drukken: de toestellen registreren zelf wanneer ze wasverzachter of toner nodig hebben, en plaatsen automatisch hun bestelling bij Amazon.

 

Impact op retail?

De e-tailer wil de dienst snel uitrollen naar andere fabrikanten, waaronder Samsung, Brita, Sealed Air, August, Oster, Petnet, Purell en Whirlpool.

 

Amazon DRS geeft een idee van de mogelijke impact van smart homes en het Internet of Things op retail. Niet dat winkels meteen overbodig worden: de service werkt enkel met toestellen die hun voorraadniveau kunnen meten. Dat pak suiker in uw keukenkast blijft voorlopig nog buiten schot dus. Maar voor hoe lang?

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top