Amazon maakt bestellen overbodig | RetailDetail

Amazon maakt bestellen overbodig

Amazon maakt bestellen overbodig

Behoort boodschappen doen binnenkort tot het verleden? Wel als het van Amazon afhangt. Afgelopen week ging immers de Amazon Dash Replenishment Service (DRS) van start: die bestelt automatisch producten wanneer de voorraad opraakt.

 

Geen druk op de knop meer nodig

We kenden al de Amazon Dash knop, die Amerikaanse consumenten in staat stelt om bijvoorbeeld wasmiddel, dranken, scheermesjes of luiers te bestellen met één eenvoudige druk op de kop (die Dash Buttons kun je trouwens komen bekijken in The Loop, het belevingsplatform van RetailDetail).  

 

Nu gaat Amazon nog een stap verder, in samenwerking met enkele fabrikanten van slimme toestellen. Wie een compatibel model in huis heeft van een General Electric-wasmachine of een Brother-printer, hoeft sinds 19 januari niet eens meer op een knop te drukken: de toestellen registreren zelf wanneer ze wasverzachter of toner nodig hebben, en plaatsen automatisch hun bestelling bij Amazon.

 

Impact op retail?

De e-tailer wil de dienst snel uitrollen naar andere fabrikanten, waaronder Samsung, Brita, Sealed Air, August, Oster, Petnet, Purell en Whirlpool.

 

Amazon DRS geeft een idee van de mogelijke impact van smart homes en het Internet of Things op retail. Niet dat winkels meteen overbodig worden: de service werkt enkel met toestellen die hun voorraadniveau kunnen meten. Dat pak suiker in uw keukenkast blijft voorlopig nog buiten schot dus. Maar voor hoe lang?

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.