Amazon opent Chinese versie van Japanse webshop

Amazon opent Chinese versie van Japanse webshop

Amazon opent Chinese versie van Japanse webshop
http://www.shutterstock.com/nl/pic-373709401/

Het Amerikaanse Amazon heeft een Chinese versie opgezet van zijn webshop in Japan. Zo hoopt het een deel van de Chinese markt in te palmen, die momenteel wordt gedomineerd door de Chinese Alibaba Group.

 

Lagere verzendingskosten

De keuze voor een Chinese versie van de Japanse website is geen toevallige. Heel wat Chinese consumenten zijn immers op zoek naar producten die ‘Made in Japan’ zijn, nadat de producten van Chinese origine de laatste jaren een slecht imago hebben gekregen in het eigen land, omwille van enkele schandalen.

 

Naast de vertaling naar het Chinees, heeft Amazon ook het aantal producten die kunnen worden uitgevoerd van Japan naar China gevoelig opgevoerd. Bovendien zijn de verzendingskosten teruggeschroefd, waardoor het nu voor de Chinese consument bijzonder interessant is om bij Amazon in Japan te winkelen. Zo kost het drie keer meer om een item van Japan naar Australië te sturen, dan van Japan naar China.

 

Amazon probeert al langer een deel van de markt in China in te palmen. Zo heeft het ook een Chinese webshop, met vooral lokale producten, en zelfs een webshop op Tmall.com. Het blijft echter moeilijk om de hegemonie van Alibaba in het land te doorbreken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Doorzichtige Coca-Cola komt naar Japan

06/06/2018

Coca-Cola lanceert in Japan doorzichtige cola. De nieuwe cola-variant houdt de typische smaak, maar wil voor de zomer extra fris en ‘light’ zijn. Daar hoort dan ook een transparant kleurtje bij.

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.