Amazon stelt eerste eigen cargovliegtuig voor

Amazon stelt eerste eigen cargovliegtuig voor

Amazon stelt eerste eigen cargovliegtuig voor

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft de eerste in een reeks eigen cargovliegtuigen voorgesteld. De Boeing 767-300, die werd omgebouwd tot een transportvliegtuig, heeft op de zijkant prominent ‘Prime Air’ en het logo van Amazon staan.

 

Verzendingskosten drukken

De voorgestelde Boeing is het eerste van 40 vliegtuigen die Amazon zal leasen, om zo nog een groter deel van de logistiek rond de levering van pakjes zelf in handen te nemen. Het vliegtuig zal bestuurd worden door werknemers van Atlas Air Worldwide Holdings, een cargoluchtvaartmaatschappij.

 

Het inzetten van vliegtuigen is een volgende stap van de online retailreus om opnieuw een deel van de logistiek naar zich toe te trekken, eerder dan deze uit te besteden. Dat doet het omdat de kosten voor het verzenden van pakjes steeds verder groeien.

 

In het tweede kwartaal gaf Amazon 3,36 miljard dollar (3,03 miljard euro) uit aan verzendingen, 44 procent meer dan een jaar eerder. De omzet ging daarentegen met slechts 31 procent vooruit. Amazon gebruikt momenteel ook al eigen busjes en koeriers om de leveringen in de 'last mile' uit te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Back to top