Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending | RetailDetail

Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon heeft in de Verenigde Staten de besteldrempel voor een standaard gratis verzending verhoogd van 35 dollar naar 49 dollar. Op die manier hoopt het meer Amerikanen warm te maken voor zijn Prime-abonnement.

 

Prime-klanten zijn loyaler en kopen meer

Tot nog toe verzond Amazon bestellingen vanaf 35 dollar gratis. Maar daar komt nu dus verandering in: voortaan levert de webwinkel nog enkel bestellingen van 49 dollar of meer gratis aan huis. Enige uitzondering zijn boeken, waarvoor de besteldrempel op 25 dollar ligt.

 

Met die zet wil ’s werelds grootste internetwarenhuis meer Amerikanen ertoe aanzetten een Prime-bezorgabonnement te nemen. Voor 99 dollar per jaar levert Amazon dan gratis binnen de twee dagen. Daarnaast biedt de dienst ook nog 'video on demand' en andere extraatjes.

 

Prime kent overigens een groeiend succes. In 2015 kende het aantal abonnees wereldwijd een stijging met 51% (in de VS alleen met 47%). Amazon geeft zelf geen exacte cijfers, maar analisten ramen het aantal abonnees op 60 tot 80 miljoen. Amazon liet eerder al uitschemeren dat Prime-klanten loyaler zijn en meer bestellen dan niet-abonnees.

 

Factuur voor verzendingskosten terugdringen

Tegelijk hoopt het bedrijf van Jeff Bezos ook zijn torenhoge leveringskosten terug te dringen. Vorig jaar ging het wereldwijd om ruim 11,5 miljard dollar (bijna 10,5 miljard euro), hetzij 11,6% van de totale omzet, terwijl de etailer vooralsnog slechts 6,5 miljard dollar aan inkomsten haalt uit Fulfillment by Amazon en Amazon Prime. Er blijft dus nog een gat van dik 5 miljard dollar dicht te rijden.

 

Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon de besteldrempel voor gratis leveringen verhoogt. In 2013 ging het bedrag al eens omhoog van 25 naar 35 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Back to top