Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending | RetailDetail

Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon heeft in de Verenigde Staten de besteldrempel voor een standaard gratis verzending verhoogd van 35 dollar naar 49 dollar. Op die manier hoopt het meer Amerikanen warm te maken voor zijn Prime-abonnement.

 

Prime-klanten zijn loyaler en kopen meer

Tot nog toe verzond Amazon bestellingen vanaf 35 dollar gratis. Maar daar komt nu dus verandering in: voortaan levert de webwinkel nog enkel bestellingen van 49 dollar of meer gratis aan huis. Enige uitzondering zijn boeken, waarvoor de besteldrempel op 25 dollar ligt.

 

Met die zet wil ’s werelds grootste internetwarenhuis meer Amerikanen ertoe aanzetten een Prime-bezorgabonnement te nemen. Voor 99 dollar per jaar levert Amazon dan gratis binnen de twee dagen. Daarnaast biedt de dienst ook nog 'video on demand' en andere extraatjes.

 

Prime kent overigens een groeiend succes. In 2015 kende het aantal abonnees wereldwijd een stijging met 51% (in de VS alleen met 47%). Amazon geeft zelf geen exacte cijfers, maar analisten ramen het aantal abonnees op 60 tot 80 miljoen. Amazon liet eerder al uitschemeren dat Prime-klanten loyaler zijn en meer bestellen dan niet-abonnees.

 

Factuur voor verzendingskosten terugdringen

Tegelijk hoopt het bedrijf van Jeff Bezos ook zijn torenhoge leveringskosten terug te dringen. Vorig jaar ging het wereldwijd om ruim 11,5 miljard dollar (bijna 10,5 miljard euro), hetzij 11,6% van de totale omzet, terwijl de etailer vooralsnog slechts 6,5 miljard dollar aan inkomsten haalt uit Fulfillment by Amazon en Amazon Prime. Er blijft dus nog een gat van dik 5 miljard dollar dicht te rijden.

 

Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon de besteldrempel voor gratis leveringen verhoogt. In 2013 ging het bedrag al eens omhoog van 25 naar 35 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.