Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon heeft in de Verenigde Staten de besteldrempel voor een standaard gratis verzending verhoogd van 35 dollar naar 49 dollar. Op die manier hoopt het meer Amerikanen warm te maken voor zijn Prime-abonnement.

 

Prime-klanten zijn loyaler en kopen meer

Tot nog toe verzond Amazon bestellingen vanaf 35 dollar gratis. Maar daar komt nu dus verandering in: voortaan levert de webwinkel nog enkel bestellingen van 49 dollar of meer gratis aan huis. Enige uitzondering zijn boeken, waarvoor de besteldrempel op 25 dollar ligt.

 

Met die zet wil ’s werelds grootste internetwarenhuis meer Amerikanen ertoe aanzetten een Prime-bezorgabonnement te nemen. Voor 99 dollar per jaar levert Amazon dan gratis binnen de twee dagen. Daarnaast biedt de dienst ook nog 'video on demand' en andere extraatjes.

 

Prime kent overigens een groeiend succes. In 2015 kende het aantal abonnees wereldwijd een stijging met 51% (in de VS alleen met 47%). Amazon geeft zelf geen exacte cijfers, maar analisten ramen het aantal abonnees op 60 tot 80 miljoen. Amazon liet eerder al uitschemeren dat Prime-klanten loyaler zijn en meer bestellen dan niet-abonnees.

 

Factuur voor verzendingskosten terugdringen

Tegelijk hoopt het bedrijf van Jeff Bezos ook zijn torenhoge leveringskosten terug te dringen. Vorig jaar ging het wereldwijd om ruim 11,5 miljard dollar (bijna 10,5 miljard euro), hetzij 11,6% van de totale omzet, terwijl de etailer vooralsnog slechts 6,5 miljard dollar aan inkomsten haalt uit Fulfillment by Amazon en Amazon Prime. Er blijft dus nog een gat van dik 5 miljard dollar dicht te rijden.

 

Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon de besteldrempel voor gratis leveringen verhoogt. In 2013 ging het bedrag al eens omhoog van 25 naar 35 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top