Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon verhoogt besteldrempel voor gratis verzending

Amazon heeft in de Verenigde Staten de besteldrempel voor een standaard gratis verzending verhoogd van 35 dollar naar 49 dollar. Op die manier hoopt het meer Amerikanen warm te maken voor zijn Prime-abonnement.

 

Prime-klanten zijn loyaler en kopen meer

Tot nog toe verzond Amazon bestellingen vanaf 35 dollar gratis. Maar daar komt nu dus verandering in: voortaan levert de webwinkel nog enkel bestellingen van 49 dollar of meer gratis aan huis. Enige uitzondering zijn boeken, waarvoor de besteldrempel op 25 dollar ligt.

 

Met die zet wil ’s werelds grootste internetwarenhuis meer Amerikanen ertoe aanzetten een Prime-bezorgabonnement te nemen. Voor 99 dollar per jaar levert Amazon dan gratis binnen de twee dagen. Daarnaast biedt de dienst ook nog 'video on demand' en andere extraatjes.

 

Prime kent overigens een groeiend succes. In 2015 kende het aantal abonnees wereldwijd een stijging met 51% (in de VS alleen met 47%). Amazon geeft zelf geen exacte cijfers, maar analisten ramen het aantal abonnees op 60 tot 80 miljoen. Amazon liet eerder al uitschemeren dat Prime-klanten loyaler zijn en meer bestellen dan niet-abonnees.

 

Factuur voor verzendingskosten terugdringen

Tegelijk hoopt het bedrijf van Jeff Bezos ook zijn torenhoge leveringskosten terug te dringen. Vorig jaar ging het wereldwijd om ruim 11,5 miljard dollar (bijna 10,5 miljard euro), hetzij 11,6% van de totale omzet, terwijl de etailer vooralsnog slechts 6,5 miljard dollar aan inkomsten haalt uit Fulfillment by Amazon en Amazon Prime. Er blijft dus nog een gat van dik 5 miljard dollar dicht te rijden.

 

Het is overigens niet de eerste keer dat Amazon de besteldrempel voor gratis leveringen verhoogt. In 2013 ging het bedrag al eens omhoog van 25 naar 35 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top