Amazon werkt aan eigen bezorgdiensten | RetailDetail

Amazon werkt aan eigen bezorgdiensten

Amazon werkt aan eigen bezorgdiensten

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft steeds minder nood aan de bezorgdiensten van externe partijen. De laatste jaren heeft het immers fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de eigen mogelijkheden op dat vlak.

 

Distributie in Beieren gebeurt eigenhandig

In Duitsland opende Amazon onlangs bijvoorbeeld een nieuw distributiecentrum in Olching, nabij München. Sinds het pand van 6.000 vierkante meter in gebruik is genomen, doet Amazon de meeste van zijn leveringen in Beieren dan ook zelf, zonder gebruik te maken van pakjesbezorgers zoals Deutsche Post en Hermes. Dat schrijft L’Echo.

 

Voorlopig ontkent Amazon nog wel dat het van plan is om de samenwerking met de Duitse partners stop te zetten. “We hebben in Duitsland een langdurige samenwerking opgezet, die is gebaseerd op vertrouwen”, zegt een woordvoerder aan de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. “We zullen ook in de toekomst nauw blijven samenwerken met deze bedrijven.”

 

Lease voor 20 Boeing 767

Er zijn echter nog andere aanwijzingen die duiden op de plannen van Amazon om zich meer en meer als pakjesbezorger te profileren. Zo zou het in onderhandeling zijn rond een leaseovereenkomst voor minstens 20 Boeing 767, wat hen maandelijks een bedrag tussen 300.000 en 650.000 dollar per vliegtuig zou kosten.

 

In China heeft Amazon zich dan weer geregistreerd als bedrijf voor het vervoeren van zeevracht, waardoor Chinese leveranciers mogelijk nog eenvoudiger toegang kunnen krijgen tot de grote Amerikaanse markt. Tot slot is Amazon ook al een tijdje bezig met het rekruteren van specialisten op vlak van transport van kleine en middelgrote pakketjes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.