Amazon werkt aan eigen bezorgdiensten

Amazon werkt aan eigen bezorgdiensten

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft steeds minder nood aan de bezorgdiensten van externe partijen. De laatste jaren heeft het immers fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de eigen mogelijkheden op dat vlak.

 

Distributie in Beieren gebeurt eigenhandig

In Duitsland opende Amazon onlangs bijvoorbeeld een nieuw distributiecentrum in Olching, nabij München. Sinds het pand van 6.000 vierkante meter in gebruik is genomen, doet Amazon de meeste van zijn leveringen in Beieren dan ook zelf, zonder gebruik te maken van pakjesbezorgers zoals Deutsche Post en Hermes. Dat schrijft L’Echo.

 

Voorlopig ontkent Amazon nog wel dat het van plan is om de samenwerking met de Duitse partners stop te zetten. “We hebben in Duitsland een langdurige samenwerking opgezet, die is gebaseerd op vertrouwen”, zegt een woordvoerder aan de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. “We zullen ook in de toekomst nauw blijven samenwerken met deze bedrijven.”

 

Lease voor 20 Boeing 767

Er zijn echter nog andere aanwijzingen die duiden op de plannen van Amazon om zich meer en meer als pakjesbezorger te profileren. Zo zou het in onderhandeling zijn rond een leaseovereenkomst voor minstens 20 Boeing 767, wat hen maandelijks een bedrag tussen 300.000 en 650.000 dollar per vliegtuig zou kosten.

 

In China heeft Amazon zich dan weer geregistreerd als bedrijf voor het vervoeren van zeevracht, waardoor Chinese leveranciers mogelijk nog eenvoudiger toegang kunnen krijgen tot de grote Amerikaanse markt. Tot slot is Amazon ook al een tijdje bezig met het rekruteren van specialisten op vlak van transport van kleine en middelgrote pakketjes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

13/11/2017

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Filet Pur: Het gele gevaar is daar!

10/11/2017

Verschillende gevalletjes van grensoverschrijdend gedrag kenmerkten de afgelopen FMCG-week. De Belgische retailmarkt dreigt helemaal bezet gebied te worden. Maar of RetailDetail Food zich in nu de loopgraven zal terugtrekken?

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Amazon introduceert Prime in België en Nederland

08/11/2017

Amazon heeft nog steeds geen volledige Nederlandstalige webshop, maar dat houdt de Amerikaanse reus niet tegen om hier nieuwe diensten te lanceren. Vanaf vandaag is zo Amazon Prime beschikbaar in heel België en in Nederland.

Back to top