Amazon werkt aan verschillende fysieke winkelconcepten

Amazon werkt aan verschillende fysieke winkelconcepten

Amazon werkt aan verschillende fysieke winkelconcepten

Amazon heeft al een tijdje een aantal fysieke boekwinkels en met Amazon Go heeft het ook een supermarktconcept zonder kassa’s ontwikkeld. Volgens insiders heeft het echter nog een aantal fysieke winkelconcepten achter de hand.

 

Augmented reality

Amazon zou onder meer nog werken aan winkels waar klanten meubelen of huishoudapparaten kunnen vinden. Het zou daarbij niet gaan over traditionele winkels, maar eerder over showrooms, waar klanten de producten kunnen komen bekijken. Bestellingen worden later dan gewoon aan huis geleverd. De webverkoper wil zo inspelen op de groep consumenten die bepaalde producten nog steeds in het echt willen zien en niet zomaar online bestellen, zoals bijvoorbeeld meubelen.

 

Amazon wil in de winkels ook gebruik maken van heel wat technologie, zoals augmented reality, waardoor klanten meteen kunnen zien hoe de producten in hun huis passen. Daarnaast wil de online retailreus ook een voorbeeld nemen aan Apple en op de proppen komen met een elektronicaketen met de focus op eigen producten.

 

Amazon-supermarktketen in India?

In thuisbasis Seattle wil Amazon naast de pilootwinkel van Amazon Go ook nog twee nieuwe winkels openen, waar klanten zonder uit te stappen snel hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen. In India zou er dan weer een volledige supermarktketen op het programma staan, onder de codenaam Project Everest. India is een bijzonder grote markt en eentje die nog wordt gedomineerd door gewone markten op straat. Er is dus ruimte voor een nieuwe supermarktketen en Amazon krijgt heel wat steun van de Indische regering om in dat gat te springen.

 

De kans is echter groot dat een aantal van die projecten bij Amazon nooit het daglicht te zien krijgen. Werknemers binnen het bedrijf worden steevast aangemoedigd om met nieuwe ideeën op de proppen te komen, waarna wordt bekeken of die haalbaar zijn. Daarnaast is Amazon altijd heel karig geweest met informatie rond nieuwe concepten. Toch tonen de verschillende concepten aan dat Amazon steevast op zoek is naar nieuwe manieren om hun klanten te bereiken, naast de online verkoop waar het al een dominante kracht is.

 

Het bedrijf heeft bovendien ingezien dat consumenten minder snel de overstap maken naar het online aankopen van hun dagelijkse boodschappen dan oorspronkelijk gedacht. Amazon steekt al ongeveer 10 jaar flink wat geld in het uitbouwen van Amazon Fresh, maar moet toezien hoe de vooruitgang op dat vlak vrij traag verloopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.