Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis
thehub.amazon.com

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Modulair

Het principe van The Hub is lang niet origineel: heel wat bedrijven hebben al soortgelijke kluisjes gelanceerd. Gebruikers kunnen hun pakketjes in één van de kluisjes laten leveren en krijgen bovendien een pincode waarmee het kluisje kan worden geopend. Zodra ze een pakketje hebben ontvangen, kunnen ze met de pincode het pakje ophalen.

 

Het systeem van Amazon is wel volledig modulair en kan dus in verschillende formaten worden geïnstalleerd, zowel binnen als buiten. Amazon mikt daarbij vooral op vastgoedeigenaars die hun huurders deze extra dienst willen aanbieden.

 

Ook voor andere afzenders

Amazon is zeker en vast niet de eerste partij die met dit idee op de proppen komt, maar heeft wel een immens schaalvoordeel. Het kan de kluisjes veel goedkoper aanbieden dan de concurrentie. Een bijkomend voordeel is het verminderen van de kost van pakjes die niet kunnen worden aangenomen en dus terug worden meegenomen door de koerier. Ook pakketjes die ergens anders worden achtergelaten en vervolgens verdwijnen worden zo een veel kleiner probleem.

 

The Hub is trouwens niet enkel bedoeld voor pakketjes die op Amazon zijn besteld. Alle afzenders kunnen in principe de pakjes in een kluisje plaatsen. In het systeem van Amazon lijkt het voorlopig wel niet mogelijk om pakjes zelf te verzenden door ze in het kluisje te plaatsen en te laten ophalen door een koerier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top