Amazon zet opmars in fashion verder | RetailDetail

Amazon zet opmars in fashion verder

Amazon zet opmars in fashion verder

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft jaren problemen gehad om door te breken in de modesector, maar sinds kort slaagt het daar steeds meer in. Eén van de redenen is de belofte van Amazon om de kleding niet zomaar tegen lage prijzen te verkopen.

Online presentatie aangepakt

Amazon heeft immers jaren zijn concurrentie aangepakt door simpelweg vrijwel elk product tegen een lagere prijs te verkopen. Dat is echter een strategie waar ze binnen de modesector geen fan van zijn en dus moest Amazon met een ander plan komen.

 

“Amazon begrijpt dat mode verschilt van zijn core business”, zegt Joelle Grunberg, CEO van Lacoste in Noord-Amerika, aan de Wall Street Journal. “Ze geven wel kortingen wanneer producten niet verkopen, maar ze doen dat niet op een gekke manier.” Daarnaast werd ook de presentatie van kleding op de site aangepakt. Zo heeft Amazon sinds 2013 een eigen fotostudio in de Verenigde Staten, waar het fotoshoots houdt rond modeartikelen.

 

Eigen kledingmerken

Een groot aantal merken verkoopt nu ook rechtstreeks op Amazon, maar bedrijven als Nike zijn nog terughoudend. Amazon heeft al gezegd dat het zelf collecties zal ontwerpen die bepaalde gaten in hun aanbod moeten opvullen. Modebedrijven die niet onmiddellijk mee stappen in het verhaal van Amazon verwijzen daarvoor naar third-party verkopers op Amazon, die zonder problemen hun kleding tegen lagere prijzen kunnen verkopen.

 

De opmars van de verkoop van kleding bij Amazon betekent ook slecht nieuws voor de traditionele handelaars, die mode als een soort laatste houvast zien. Volgens Forrester Research werd vorig jaar immers slechts 15 procent van de omzet in de modesector online gehaald. Bij computers bijvoorbeeld was dat al 65 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.