Amazon zet opmars in fashion verder

Amazon zet opmars in fashion verder

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft jaren problemen gehad om door te breken in de modesector, maar sinds kort slaagt het daar steeds meer in. Eén van de redenen is de belofte van Amazon om de kleding niet zomaar tegen lage prijzen te verkopen.

Online presentatie aangepakt

Amazon heeft immers jaren zijn concurrentie aangepakt door simpelweg vrijwel elk product tegen een lagere prijs te verkopen. Dat is echter een strategie waar ze binnen de modesector geen fan van zijn en dus moest Amazon met een ander plan komen.

 

“Amazon begrijpt dat mode verschilt van zijn core business”, zegt Joelle Grunberg, CEO van Lacoste in Noord-Amerika, aan de Wall Street Journal. “Ze geven wel kortingen wanneer producten niet verkopen, maar ze doen dat niet op een gekke manier.” Daarnaast werd ook de presentatie van kleding op de site aangepakt. Zo heeft Amazon sinds 2013 een eigen fotostudio in de Verenigde Staten, waar het fotoshoots houdt rond modeartikelen.

 

Eigen kledingmerken

Een groot aantal merken verkoopt nu ook rechtstreeks op Amazon, maar bedrijven als Nike zijn nog terughoudend. Amazon heeft al gezegd dat het zelf collecties zal ontwerpen die bepaalde gaten in hun aanbod moeten opvullen. Modebedrijven die niet onmiddellijk mee stappen in het verhaal van Amazon verwijzen daarvoor naar third-party verkopers op Amazon, die zonder problemen hun kleding tegen lagere prijzen kunnen verkopen.

 

De opmars van de verkoop van kleding bij Amazon betekent ook slecht nieuws voor de traditionele handelaars, die mode als een soort laatste houvast zien. Volgens Forrester Research werd vorig jaar immers slechts 15 procent van de omzet in de modesector online gehaald. Bij computers bijvoorbeeld was dat al 65 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Filet Pur: Zijn foodretailers de ware socialisten?

08/09/2017

Slaan en zalven, liefst tegelijk, daar draaien wij van RetailDetail Food onze hand niet voor om. Bij Ahold Delhaize en Colruyt zullen ze het geweten hebben, maar niet alleen daar. Of wat had u gedacht? Hier is het onmisbare FMCG-weekoverzicht! 

Modemerken Amazon nu ook naar Europa

04/09/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft nu ook de eerste eigen kledingcollectie voor vrouwen voorgesteld die in Europa zal verkocht worden. Amazon zal de kleding onder het merk Find verkopen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje.

Filet Pur: Proficiat, retailers!

01/09/2017

Het rommelt flink in foodretailland. Zullen vijftig jaar van stilstand eenvoudig worden afgestraft door een brutale nieuwkomer? Na een lauwe zomer volgt een hete herfst, voorspelt het weekoverzicht van RetailDetail Food.

Back to top