Amazon zet opmars in fashion verder

Amazon zet opmars in fashion verder

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft jaren problemen gehad om door te breken in de modesector, maar sinds kort slaagt het daar steeds meer in. Eén van de redenen is de belofte van Amazon om de kleding niet zomaar tegen lage prijzen te verkopen.

Online presentatie aangepakt

Amazon heeft immers jaren zijn concurrentie aangepakt door simpelweg vrijwel elk product tegen een lagere prijs te verkopen. Dat is echter een strategie waar ze binnen de modesector geen fan van zijn en dus moest Amazon met een ander plan komen.

 

“Amazon begrijpt dat mode verschilt van zijn core business”, zegt Joelle Grunberg, CEO van Lacoste in Noord-Amerika, aan de Wall Street Journal. “Ze geven wel kortingen wanneer producten niet verkopen, maar ze doen dat niet op een gekke manier.” Daarnaast werd ook de presentatie van kleding op de site aangepakt. Zo heeft Amazon sinds 2013 een eigen fotostudio in de Verenigde Staten, waar het fotoshoots houdt rond modeartikelen.

 

Eigen kledingmerken

Een groot aantal merken verkoopt nu ook rechtstreeks op Amazon, maar bedrijven als Nike zijn nog terughoudend. Amazon heeft al gezegd dat het zelf collecties zal ontwerpen die bepaalde gaten in hun aanbod moeten opvullen. Modebedrijven die niet onmiddellijk mee stappen in het verhaal van Amazon verwijzen daarvoor naar third-party verkopers op Amazon, die zonder problemen hun kleding tegen lagere prijzen kunnen verkopen.

 

De opmars van de verkoop van kleding bij Amazon betekent ook slecht nieuws voor de traditionele handelaars, die mode als een soort laatste houvast zien. Volgens Forrester Research werd vorig jaar immers slechts 15 procent van de omzet in de modesector online gehaald. Bij computers bijvoorbeeld was dat al 65 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Back to top