Apple onttroont Google als “meest waardevolle merk”

Apple onttroont Google als “meest waardevolle merk”

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top