Apple onttroont Google als “meest waardevolle merk”

Apple onttroont Google als “meest waardevolle merk”

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Bpost toont interesse in Bubble Post

07/07/2017

Bpost wil volgens anonieme bronnen het Gentse koeriersbedrijf Bubble Post inlijven. Dat levert pakjes in het centrum van steden, waarbij het gebruik maakt van fietskoeriers. Bubble Post wil het nieuws niet bevestigen, maar zegt wel op zoek te zijn naar externe partners.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Coolblue rolt eigen witgoedlevering uit in Vlaanderen

28/06/2017

Coolblue lanceert CoolblueBezorgt, de eigen dienst waarmee het witgoedbestellingen voortaan zal leveren aan haar klanten, nu ook in België. De webshop hoopt zo meer grip te krijgen op de 'last mile delivery' van grote pakketten.

Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

27/06/2017

Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.

Back to top