Asos sluit Chinese webshop | RetailDetail

Asos sluit Chinese webshop

Asos sluit Chinese webshop

De online retailer Asos heeft besloten om zijn webshop in China te sluiten na teleurstellende resultaten. Het sluit ook het Chinese distributiecentrum en het kantoor in Shanghai. Klanten kunnen wel nog terecht op de marktplaats Tmall van Alibaba.

Grote verliezen

Asos startte in 2013 met een webshop in China, maar slaagde er sindsdien niet in om winst te maken in de regio. Vorig jaar maakte het er een verlies van vier miljoen pond (vijf miljoen euro) en de sluiting van de webshop en de kantoren zal het Britse bedrijf in totaal tien miljoen pond (12,5 miljoen euro) kosten. Bij de lancering van de webshop moest Asos ook al negen miljoen pond (11,5 miljoen euro) investeren. Dat was drie miljoen pond meer dan voorzien.

 

De Chinese markt groeit de laatste tijd ook minder snel dan voorheen en dus heeft Asos besloten om zich te concentreren op groei in Europa en de Verenigde Staten. Asos kon ook nooit optornen tegen de kracht van Alibaba, dat het grootste deel van de e-commercemarkt in China in handen heeft. Het ging er altijd van uit in het begin verlies te maken, maar die zijn groter dan verwacht en ondertussen zwengelt de verkoop niet aan en dus heeft Asos besloten er definitief de stekker uit te trekken. Zestig medewerkers verliezen zo ook hun baan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.