Asos sluit Chinese webshop

Asos sluit Chinese webshop

De online retailer Asos heeft besloten om zijn webshop in China te sluiten na teleurstellende resultaten. Het sluit ook het Chinese distributiecentrum en het kantoor in Shanghai. Klanten kunnen wel nog terecht op de marktplaats Tmall van Alibaba.

Grote verliezen

Asos startte in 2013 met een webshop in China, maar slaagde er sindsdien niet in om winst te maken in de regio. Vorig jaar maakte het er een verlies van vier miljoen pond (vijf miljoen euro) en de sluiting van de webshop en de kantoren zal het Britse bedrijf in totaal tien miljoen pond (12,5 miljoen euro) kosten. Bij de lancering van de webshop moest Asos ook al negen miljoen pond (11,5 miljoen euro) investeren. Dat was drie miljoen pond meer dan voorzien.

 

De Chinese markt groeit de laatste tijd ook minder snel dan voorheen en dus heeft Asos besloten om zich te concentreren op groei in Europa en de Verenigde Staten. Asos kon ook nooit optornen tegen de kracht van Alibaba, dat het grootste deel van de e-commercemarkt in China in handen heeft. Het ging er altijd van uit in het begin verlies te maken, maar die zijn groter dan verwacht en ondertussen zwengelt de verkoop niet aan en dus heeft Asos besloten er definitief de stekker uit te trekken. Zestig medewerkers verliezen zo ook hun baan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top