Asos sluit Chinese webshop | RetailDetail

Asos sluit Chinese webshop

Asos sluit Chinese webshop

De online retailer Asos heeft besloten om zijn webshop in China te sluiten na teleurstellende resultaten. Het sluit ook het Chinese distributiecentrum en het kantoor in Shanghai. Klanten kunnen wel nog terecht op de marktplaats Tmall van Alibaba.

Grote verliezen

Asos startte in 2013 met een webshop in China, maar slaagde er sindsdien niet in om winst te maken in de regio. Vorig jaar maakte het er een verlies van vier miljoen pond (vijf miljoen euro) en de sluiting van de webshop en de kantoren zal het Britse bedrijf in totaal tien miljoen pond (12,5 miljoen euro) kosten. Bij de lancering van de webshop moest Asos ook al negen miljoen pond (11,5 miljoen euro) investeren. Dat was drie miljoen pond meer dan voorzien.

 

De Chinese markt groeit de laatste tijd ook minder snel dan voorheen en dus heeft Asos besloten om zich te concentreren op groei in Europa en de Verenigde Staten. Asos kon ook nooit optornen tegen de kracht van Alibaba, dat het grootste deel van de e-commercemarkt in China in handen heeft. Het ging er altijd van uit in het begin verlies te maken, maar die zijn groter dan verwacht en ondertussen zwengelt de verkoop niet aan en dus heeft Asos besloten er definitief de stekker uit te trekken. Zestig medewerkers verliezen zo ook hun baan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

13/02/2018

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top