Asos sluit Chinese webshop | RetailDetail

Asos sluit Chinese webshop

Asos sluit Chinese webshop

De online retailer Asos heeft besloten om zijn webshop in China te sluiten na teleurstellende resultaten. Het sluit ook het Chinese distributiecentrum en het kantoor in Shanghai. Klanten kunnen wel nog terecht op de marktplaats Tmall van Alibaba.

Grote verliezen

Asos startte in 2013 met een webshop in China, maar slaagde er sindsdien niet in om winst te maken in de regio. Vorig jaar maakte het er een verlies van vier miljoen pond (vijf miljoen euro) en de sluiting van de webshop en de kantoren zal het Britse bedrijf in totaal tien miljoen pond (12,5 miljoen euro) kosten. Bij de lancering van de webshop moest Asos ook al negen miljoen pond (11,5 miljoen euro) investeren. Dat was drie miljoen pond meer dan voorzien.

 

De Chinese markt groeit de laatste tijd ook minder snel dan voorheen en dus heeft Asos besloten om zich te concentreren op groei in Europa en de Verenigde Staten. Asos kon ook nooit optornen tegen de kracht van Alibaba, dat het grootste deel van de e-commercemarkt in China in handen heeft. Het ging er altijd van uit in het begin verlies te maken, maar die zijn groter dan verwacht en ondertussen zwengelt de verkoop niet aan en dus heeft Asos besloten er definitief de stekker uit te trekken. Zestig medewerkers verliezen zo ook hun baan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.