Belg geeft 8,2 miljard online uit | RetailDetail

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de Belgische consument in 2015 meer dan 8,2 miljard euro online uitgegeven: daarmee is 2015 een recordjaar voor de e-commerce. Ook in het vierde kwartaal was er nog een sterke stijging.

Inhaalbeweging

In het vierde kwartaal werd er nog eens 8% meer uitgegeven dan in het voorgaande kwartaal. Vooral speelgoed, Consumer Electronics, Media & Entertainment en Health & Beauty scoorden in de eindejaarperiode goed. Driekwart van de Belgen boven 15 jaar deed in het vierde kwartaal online een aankoop, die gemiddeld 97 euro bedroeg. In totaal werden er 22,35 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 2,17 miljard euro.

 

“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden,” legt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, uit.

 

Slechts 8% van de totale uitgaven voor de aankoop van producten worden online gedaan, terwijl maar liefst 60% van de diensten online worden gekocht. Er worden wel meer producten dan diensten gekocht, maar de waarde daarvan ligt vaak lager.

 

In het vierde kwartaal werd 53% van alle aankopen in de sector speelgoed online gedaan. De meeste online aankopen gebeurden in de sector Media & Entertainment. Er werd echter het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets & accommodatie en pakketvakanties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Filet Pur: Op zoek naar de onzichtbare man

02/02/2018

Wordt de sanering bij Carrefour Belgium vanop afstand geleid door een schim die zich niet toont? Zijn retailers lid van de plasticmaffia? Brengen foodfabrikanten de jeugd op het slechte pad? Alweer een visionair weekoverzicht van RetailDetail Food!

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

ShoppingTomorrow: “Technologie wordt nog te weinig ingezet voor consument”

24/01/2018

Van de uitdagingen van het leveren van verse voedingsproducten tot het bouwen van een personalisatiemodel: de expertgroepen van ShoppingTomorrow hebben zich vorig jaar gebogen over de hete hangijzers in retail. Hun bevindingen helpen de transitie naar ‘business-to-human’.

Back to top