Belg geeft 8,2 miljard online uit

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de Belgische consument in 2015 meer dan 8,2 miljard euro online uitgegeven: daarmee is 2015 een recordjaar voor de e-commerce. Ook in het vierde kwartaal was er nog een sterke stijging.

Inhaalbeweging

In het vierde kwartaal werd er nog eens 8% meer uitgegeven dan in het voorgaande kwartaal. Vooral speelgoed, Consumer Electronics, Media & Entertainment en Health & Beauty scoorden in de eindejaarperiode goed. Driekwart van de Belgen boven 15 jaar deed in het vierde kwartaal online een aankoop, die gemiddeld 97 euro bedroeg. In totaal werden er 22,35 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 2,17 miljard euro.

 

“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden,” legt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, uit.

 

Slechts 8% van de totale uitgaven voor de aankoop van producten worden online gedaan, terwijl maar liefst 60% van de diensten online worden gekocht. Er worden wel meer producten dan diensten gekocht, maar de waarde daarvan ligt vaak lager.

 

In het vierde kwartaal werd 53% van alle aankopen in de sector speelgoed online gedaan. De meeste online aankopen gebeurden in de sector Media & Entertainment. Er werd echter het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets & accommodatie en pakketvakanties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top