Belg geeft 8,2 miljard online uit | RetailDetail

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de Belgische consument in 2015 meer dan 8,2 miljard euro online uitgegeven: daarmee is 2015 een recordjaar voor de e-commerce. Ook in het vierde kwartaal was er nog een sterke stijging.

Inhaalbeweging

In het vierde kwartaal werd er nog eens 8% meer uitgegeven dan in het voorgaande kwartaal. Vooral speelgoed, Consumer Electronics, Media & Entertainment en Health & Beauty scoorden in de eindejaarperiode goed. Driekwart van de Belgen boven 15 jaar deed in het vierde kwartaal online een aankoop, die gemiddeld 97 euro bedroeg. In totaal werden er 22,35 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 2,17 miljard euro.

 

“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden,” legt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, uit.

 

Slechts 8% van de totale uitgaven voor de aankoop van producten worden online gedaan, terwijl maar liefst 60% van de diensten online worden gekocht. Er worden wel meer producten dan diensten gekocht, maar de waarde daarvan ligt vaak lager.

 

In het vierde kwartaal werd 53% van alle aankopen in de sector speelgoed online gedaan. De meeste online aankopen gebeurden in de sector Media & Entertainment. Er werd echter het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets & accommodatie en pakketvakanties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

26/04/2018

Branchevereniging BeCommerce heeft een nieuw logo en een nieuw keurmerk voor B2B-webshops voorgesteld. Het is volgens de organisatie het eerste keurmerk in België voor business-to-business e-commercespelers.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.