Belg koopt steeds vaker online

Belg koopt steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-286096073/

Uit onderzoek van Comeos blijkt dat vorig jaar ongeveer 64 procent van de Belgen een online aankoop heeft gedaan. Dat is evenveel als een jaar eerder, maar er werd wel vaker online geshopt. 34 procent van de consumenten doet dat ondertussen maandelijks.

 

Potentieel voor bereide voeding

Ook het gemiddelde bedrag dat per jaar wordt uitgegeven is volgens Comeos met een derde gestegen naar 2.388 euro per jaar. “E-consumenten zijn overwegend jong, mannelijk en welgesteld”, aldus Comeos.

 

De belangrijkste producten die online worden gekocht blijven kleding, overnachtingen en schoenen. Ten opzichte van een jaar eerder koopt 6 procent minder consumenten reistickets online. Mogelijk heeft dat te maken met het moment waarop de enquête werd afgenomen, aangezien dat vlak na de aanslagen in Parijs en Brussel was.

 

“Er is wel potentieel voor (bereide) voeding en farmaceutische producten: weinig consumenten kopen deze producten online, maar ze zijn van plan om dit het komende jaar vaker te doen”, stelt Dominique Michel, CEO van Comeos. Hij wijst daarbij naar online bezorgdiensten waarbij steeds meer restaurants de mogelijkheid bieden om maaltijden aan huis te laten leveren.

 

M-commerce blijft stabiel

71 procent van de consumenten kiest voor thuislevering, waarbij 5 procent verwacht dat die levering gratis is. Langs de andere is er ook een groep van 7 procent die bereid is om meer dan 10 euro te betalen voor levering, vooral voor grote pakketten.

 

Bij m-commerce is er momenteel niet echt sprake van een groei. Net als vorig jaar zegt 21 procent online te shoppen via smartphone of tablet. De grootte van het scherm (51 procent), vertrouwen (41 procent) en betaalproblemen (37 procent) zijn daarbij de grootste redenen om het niet te doen.

 

45 procent van de online shoppers doet enkel online research om dan toch in de winkel zijn aankoop te doen, voornamelijk omdat ze het product eerst willen zien, passen of aanraken. Showrooming, waarbij eerst in de winkel wordt gezocht en dan online wordt gekocht, is met 24 procent een kleiner fenomeen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Back to top