Belg koopt steeds vaker online | RetailDetail

Belg koopt steeds vaker online

Belg koopt steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-286096073/

Uit onderzoek van Comeos blijkt dat vorig jaar ongeveer 64 procent van de Belgen een online aankoop heeft gedaan. Dat is evenveel als een jaar eerder, maar er werd wel vaker online geshopt. 34 procent van de consumenten doet dat ondertussen maandelijks.

 

Potentieel voor bereide voeding

Ook het gemiddelde bedrag dat per jaar wordt uitgegeven is volgens Comeos met een derde gestegen naar 2.388 euro per jaar. “E-consumenten zijn overwegend jong, mannelijk en welgesteld”, aldus Comeos.

 

De belangrijkste producten die online worden gekocht blijven kleding, overnachtingen en schoenen. Ten opzichte van een jaar eerder koopt 6 procent minder consumenten reistickets online. Mogelijk heeft dat te maken met het moment waarop de enquête werd afgenomen, aangezien dat vlak na de aanslagen in Parijs en Brussel was.

 

“Er is wel potentieel voor (bereide) voeding en farmaceutische producten: weinig consumenten kopen deze producten online, maar ze zijn van plan om dit het komende jaar vaker te doen”, stelt Dominique Michel, CEO van Comeos. Hij wijst daarbij naar online bezorgdiensten waarbij steeds meer restaurants de mogelijkheid bieden om maaltijden aan huis te laten leveren.

 

M-commerce blijft stabiel

71 procent van de consumenten kiest voor thuislevering, waarbij 5 procent verwacht dat die levering gratis is. Langs de andere is er ook een groep van 7 procent die bereid is om meer dan 10 euro te betalen voor levering, vooral voor grote pakketten.

 

Bij m-commerce is er momenteel niet echt sprake van een groei. Net als vorig jaar zegt 21 procent online te shoppen via smartphone of tablet. De grootte van het scherm (51 procent), vertrouwen (41 procent) en betaalproblemen (37 procent) zijn daarbij de grootste redenen om het niet te doen.

 

45 procent van de online shoppers doet enkel online research om dan toch in de winkel zijn aankoop te doen, voornamelijk omdat ze het product eerst willen zien, passen of aanraken. Showrooming, waarbij eerst in de winkel wordt gezocht en dan online wordt gekocht, is met 24 procent een kleiner fenomeen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.