Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op | RetailDetail

Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op

Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op

Belgacom en BNP Paribas Fortis hebben samen de joint venture ‘Belgian Mobile Wallet NV’ opgericht, een open platform voor online en mobiele betalingen. Het systeem zal worden gecommercialiseerd onder de naam Sixdots, wat verwijst naar de 6-cijferige pincode die voor consumenten zal volstaan om betalingen uit te voeren.

Online en mobiel betalen met één code

De oprichting van Belgian Mobile Wallet kadert in de aankondiging begin dit jaar om een Belgische standaard voor betalingen via smartphones te lanceren in de lente van 2014. Bedoeling is dat consumenten hiermee in de toekomst hun smartphone kunnen gebruiken om goederen of diensten aan te kopen, coupons in te ruilen of hun klantenkaarten te gebruiken.

 

Het ondersteunende technisch platform, ontwikkeld door Accenture, zal in januari 2014 operationeel zijn. Op dat moment zal een proefproject starten met een beperkt aantal handelaars en gebruikers met focus op e-commercebetalingen, gevolgd door in-app betalingen. De commerciële lancering is voorzien in de lente van 2014.

 

Open voor iedereen

“Sixdots opereert als een open platform, toegankelijk voor alle consumenten en handelaars in België. Het gebruik van Sixdots is volledig gratis voor de consument,” legt Frederic Lhostte, CEO van Belgian Mobile Wallet, uit. Het systeem is dan ook niet gebonden aan de participerende bank of telecomoperator. Ook voor handelaars is de software gratis, maar per transactie via Sixdots wordt wel een kleine vergoeding aangerekend aan de handelaar.

 

Onderliggend steunt Sixdots op een nieuwe MasterPass-betaaloplossing, waarbij de consument geen kaartgegevens hoeft achter te laten op websites van handelaars, noch een kaartlezer bij de hand hoeft te hebben. “Sixdots zorgt vooral voor het gebruiksgemak, de beveiliging en de integratie van deze betaaloplossing in onder meer apps van handelaars”, aldus nog Lhostte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.