Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op

Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op

Belgacom en BNP Paribas Fortis hebben samen de joint venture ‘Belgian Mobile Wallet NV’ opgericht, een open platform voor online en mobiele betalingen. Het systeem zal worden gecommercialiseerd onder de naam Sixdots, wat verwijst naar de 6-cijferige pincode die voor consumenten zal volstaan om betalingen uit te voeren.

Online en mobiel betalen met één code

De oprichting van Belgian Mobile Wallet kadert in de aankondiging begin dit jaar om een Belgische standaard voor betalingen via smartphones te lanceren in de lente van 2014. Bedoeling is dat consumenten hiermee in de toekomst hun smartphone kunnen gebruiken om goederen of diensten aan te kopen, coupons in te ruilen of hun klantenkaarten te gebruiken.

 

Het ondersteunende technisch platform, ontwikkeld door Accenture, zal in januari 2014 operationeel zijn. Op dat moment zal een proefproject starten met een beperkt aantal handelaars en gebruikers met focus op e-commercebetalingen, gevolgd door in-app betalingen. De commerciële lancering is voorzien in de lente van 2014.

 

Open voor iedereen

“Sixdots opereert als een open platform, toegankelijk voor alle consumenten en handelaars in België. Het gebruik van Sixdots is volledig gratis voor de consument,” legt Frederic Lhostte, CEO van Belgian Mobile Wallet, uit. Het systeem is dan ook niet gebonden aan de participerende bank of telecomoperator. Ook voor handelaars is de software gratis, maar per transactie via Sixdots wordt wel een kleine vergoeding aangerekend aan de handelaar.

 

Onderliggend steunt Sixdots op een nieuwe MasterPass-betaaloplossing, waarbij de consument geen kaartgegevens hoeft achter te laten op websites van handelaars, noch een kaartlezer bij de hand hoeft te hebben. “Sixdots zorgt vooral voor het gebruiksgemak, de beveiliging en de integratie van deze betaaloplossing in onder meer apps van handelaars”, aldus nog Lhostte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top