Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op | RetailDetail

Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op

Belgacom en BNP Paribas Fortis richten mobiel betaalplatform ‘Sixdots’ op

Belgacom en BNP Paribas Fortis hebben samen de joint venture ‘Belgian Mobile Wallet NV’ opgericht, een open platform voor online en mobiele betalingen. Het systeem zal worden gecommercialiseerd onder de naam Sixdots, wat verwijst naar de 6-cijferige pincode die voor consumenten zal volstaan om betalingen uit te voeren.

Online en mobiel betalen met één code

De oprichting van Belgian Mobile Wallet kadert in de aankondiging begin dit jaar om een Belgische standaard voor betalingen via smartphones te lanceren in de lente van 2014. Bedoeling is dat consumenten hiermee in de toekomst hun smartphone kunnen gebruiken om goederen of diensten aan te kopen, coupons in te ruilen of hun klantenkaarten te gebruiken.

 

Het ondersteunende technisch platform, ontwikkeld door Accenture, zal in januari 2014 operationeel zijn. Op dat moment zal een proefproject starten met een beperkt aantal handelaars en gebruikers met focus op e-commercebetalingen, gevolgd door in-app betalingen. De commerciële lancering is voorzien in de lente van 2014.

 

Open voor iedereen

“Sixdots opereert als een open platform, toegankelijk voor alle consumenten en handelaars in België. Het gebruik van Sixdots is volledig gratis voor de consument,” legt Frederic Lhostte, CEO van Belgian Mobile Wallet, uit. Het systeem is dan ook niet gebonden aan de participerende bank of telecomoperator. Ook voor handelaars is de software gratis, maar per transactie via Sixdots wordt wel een kleine vergoeding aangerekend aan de handelaar.

 

Onderliggend steunt Sixdots op een nieuwe MasterPass-betaaloplossing, waarbij de consument geen kaartgegevens hoeft achter te laten op websites van handelaars, noch een kaartlezer bij de hand hoeft te hebben. “Sixdots zorgt vooral voor het gebruiksgemak, de beveiliging en de integratie van deze betaaloplossing in onder meer apps van handelaars”, aldus nog Lhostte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top