Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Een op de tien Belgen verloor vorig jaar geld als gevolg van internetfraude. Daarmee scoren we het slechtst in heel Europa. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de e-commerce: één op de vijf Belgen weigert online te kopen uit veiligheidsoverwegingen.

 

Eén Belg op tien slachtoffer

Van alle Europeanen laat de Belg zich het vaakst verleiden om op malafide links te klikken: 9% van de Belgen verloor het voorbije jaar geld door phishingmails en valse webpagina's. Met de bankkaartfraude erbij liet zelfs één op de tien Belgen zich vorig jaar online geld ontfutselen. Dat blijkt uit een studie die Eurostat vandaag, op Safer Internet Day, publiceert. Het Europese statistische bureau ondervroeg daarvoor meer dan 6.000 Belgen.

 

Met dat cijfer doen we niet alleen veel slechter dan het EU-gemiddelde (dat op 2% ligt), maar staan we ook eenzaam aan de top: de nummers twee en drie, Luxemburg en Zweden, volgen een eindje verderop (met 5%).

 

In vergelijking met onze buurlanden slaan we al helemaal een zwak figuur: in Duitsland en Nederland verloren vorig jaar slechts 2% van de internetgebruikers geld door phishingmails en valse webpagina's, in Frankrijk ging het zelfs maar om 1%.

 

Uitdaging voor e-commerce

Specialisten zien drie verklaringen waarom de Belgen zich zo vaak laten 'vangen'. Enerzijds gaan criminelen almaar professioneler te werk en ‘phishen’ ze nu ook meer en meer in vlekkeloos Nederlands of Frans. Anderzijds blijken Belgische internetgebruikers vaker dan anderen hun computerupdates uit te stellen (wat hen kwetsbaarder maakt). En tot slot is e-commerce ‑ al zeker de grensoverschrijdende ‑ in ons land aan een ware inhaalrace bezig, wat de vijver voor fraudeurs alleen maar groter maakt en waardoor het risico stijgt.

 

Volgens de Eurostat-enquête kreeg 11% van de Belgen die online iets kochten vorig jaar af te rekenen met een of ander veiligheidsprobleem, zoals identiteitsfraude of -diefstal. Geen wonder dus dat één op de vijf Belgen uit veiligheidsoverwegingen vermijdt om op het internet te kopen en dat 15% om die reden niet wil internetbankieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top