Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Een op de tien Belgen verloor vorig jaar geld als gevolg van internetfraude. Daarmee scoren we het slechtst in heel Europa. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de e-commerce: één op de vijf Belgen weigert online te kopen uit veiligheidsoverwegingen.

 

Eén Belg op tien slachtoffer

Van alle Europeanen laat de Belg zich het vaakst verleiden om op malafide links te klikken: 9% van de Belgen verloor het voorbije jaar geld door phishingmails en valse webpagina's. Met de bankkaartfraude erbij liet zelfs één op de tien Belgen zich vorig jaar online geld ontfutselen. Dat blijkt uit een studie die Eurostat vandaag, op Safer Internet Day, publiceert. Het Europese statistische bureau ondervroeg daarvoor meer dan 6.000 Belgen.

 

Met dat cijfer doen we niet alleen veel slechter dan het EU-gemiddelde (dat op 2% ligt), maar staan we ook eenzaam aan de top: de nummers twee en drie, Luxemburg en Zweden, volgen een eindje verderop (met 5%).

 

In vergelijking met onze buurlanden slaan we al helemaal een zwak figuur: in Duitsland en Nederland verloren vorig jaar slechts 2% van de internetgebruikers geld door phishingmails en valse webpagina's, in Frankrijk ging het zelfs maar om 1%.

 

Uitdaging voor e-commerce

Specialisten zien drie verklaringen waarom de Belgen zich zo vaak laten 'vangen'. Enerzijds gaan criminelen almaar professioneler te werk en ‘phishen’ ze nu ook meer en meer in vlekkeloos Nederlands of Frans. Anderzijds blijken Belgische internetgebruikers vaker dan anderen hun computerupdates uit te stellen (wat hen kwetsbaarder maakt). En tot slot is e-commerce ‑ al zeker de grensoverschrijdende ‑ in ons land aan een ware inhaalrace bezig, wat de vijver voor fraudeurs alleen maar groter maakt en waardoor het risico stijgt.

 

Volgens de Eurostat-enquête kreeg 11% van de Belgen die online iets kochten vorig jaar af te rekenen met een of ander veiligheidsprobleem, zoals identiteitsfraude of -diefstal. Geen wonder dus dat één op de vijf Belgen uit veiligheidsoverwegingen vermijdt om op het internet te kopen en dat 15% om die reden niet wil internetbankieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top