Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude | RetailDetail

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Een op de tien Belgen verloor vorig jaar geld als gevolg van internetfraude. Daarmee scoren we het slechtst in heel Europa. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de e-commerce: één op de vijf Belgen weigert online te kopen uit veiligheidsoverwegingen.

 

Eén Belg op tien slachtoffer

Van alle Europeanen laat de Belg zich het vaakst verleiden om op malafide links te klikken: 9% van de Belgen verloor het voorbije jaar geld door phishingmails en valse webpagina's. Met de bankkaartfraude erbij liet zelfs één op de tien Belgen zich vorig jaar online geld ontfutselen. Dat blijkt uit een studie die Eurostat vandaag, op Safer Internet Day, publiceert. Het Europese statistische bureau ondervroeg daarvoor meer dan 6.000 Belgen.

 

Met dat cijfer doen we niet alleen veel slechter dan het EU-gemiddelde (dat op 2% ligt), maar staan we ook eenzaam aan de top: de nummers twee en drie, Luxemburg en Zweden, volgen een eindje verderop (met 5%).

 

In vergelijking met onze buurlanden slaan we al helemaal een zwak figuur: in Duitsland en Nederland verloren vorig jaar slechts 2% van de internetgebruikers geld door phishingmails en valse webpagina's, in Frankrijk ging het zelfs maar om 1%.

 

Uitdaging voor e-commerce

Specialisten zien drie verklaringen waarom de Belgen zich zo vaak laten 'vangen'. Enerzijds gaan criminelen almaar professioneler te werk en ‘phishen’ ze nu ook meer en meer in vlekkeloos Nederlands of Frans. Anderzijds blijken Belgische internetgebruikers vaker dan anderen hun computerupdates uit te stellen (wat hen kwetsbaarder maakt). En tot slot is e-commerce ‑ al zeker de grensoverschrijdende ‑ in ons land aan een ware inhaalrace bezig, wat de vijver voor fraudeurs alleen maar groter maakt en waardoor het risico stijgt.

 

Volgens de Eurostat-enquête kreeg 11% van de Belgen die online iets kochten vorig jaar af te rekenen met een of ander veiligheidsprobleem, zoals identiteitsfraude of -diefstal. Geen wonder dus dat één op de vijf Belgen uit veiligheidsoverwegingen vermijdt om op het internet te kopen en dat 15% om die reden niet wil internetbankieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.