Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Een op de tien Belgen verloor vorig jaar geld als gevolg van internetfraude. Daarmee scoren we het slechtst in heel Europa. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de e-commerce: één op de vijf Belgen weigert online te kopen uit veiligheidsoverwegingen.

 

Eén Belg op tien slachtoffer

Van alle Europeanen laat de Belg zich het vaakst verleiden om op malafide links te klikken: 9% van de Belgen verloor het voorbije jaar geld door phishingmails en valse webpagina's. Met de bankkaartfraude erbij liet zelfs één op de tien Belgen zich vorig jaar online geld ontfutselen. Dat blijkt uit een studie die Eurostat vandaag, op Safer Internet Day, publiceert. Het Europese statistische bureau ondervroeg daarvoor meer dan 6.000 Belgen.

 

Met dat cijfer doen we niet alleen veel slechter dan het EU-gemiddelde (dat op 2% ligt), maar staan we ook eenzaam aan de top: de nummers twee en drie, Luxemburg en Zweden, volgen een eindje verderop (met 5%).

 

In vergelijking met onze buurlanden slaan we al helemaal een zwak figuur: in Duitsland en Nederland verloren vorig jaar slechts 2% van de internetgebruikers geld door phishingmails en valse webpagina's, in Frankrijk ging het zelfs maar om 1%.

 

Uitdaging voor e-commerce

Specialisten zien drie verklaringen waarom de Belgen zich zo vaak laten 'vangen'. Enerzijds gaan criminelen almaar professioneler te werk en ‘phishen’ ze nu ook meer en meer in vlekkeloos Nederlands of Frans. Anderzijds blijken Belgische internetgebruikers vaker dan anderen hun computerupdates uit te stellen (wat hen kwetsbaarder maakt). En tot slot is e-commerce ‑ al zeker de grensoverschrijdende ‑ in ons land aan een ware inhaalrace bezig, wat de vijver voor fraudeurs alleen maar groter maakt en waardoor het risico stijgt.

 

Volgens de Eurostat-enquête kreeg 11% van de Belgen die online iets kochten vorig jaar af te rekenen met een of ander veiligheidsprobleem, zoals identiteitsfraude of -diefstal. Geen wonder dus dat één op de vijf Belgen uit veiligheidsoverwegingen vermijdt om op het internet te kopen en dat 15% om die reden niet wil internetbankieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top