België blokkeert 411 websites die namaak verkopen

België blokkeert 411 websites die namaak verkopen

De FOD Economie en de Belgische douane hebben de toegang tot 411 websites geblokkeerd, in het kader van een grootschalige internationale operatie tegen websites die namaakgoederen aanbieden. Wereldwijd werden liefst 37.479 domeinnamen geblokkeerd.

Grootste actie ooit tegen namaak

De FOD Economie en de Douane hebben in het kader van "In Our Sites VI", de internationale actie van Europol en Interpol, 411 websites met domeinnamen eindigend op '.be' of '.eu' geblokkeerd. Dat zijn er ruim 2,5 keer meer dan de 155 websites die bij een soortgelijke actie in 2014 werden geblokkeerd. De bewuste websites werden niet in ons land beheerd, ondanks de domeinnamen op '.be' of '.eu'.

 

Wereldwijd werden in 27 landen liefst 37.479 domeinnamen geblokkeerd, waarvan een kleine duizend in Europa. Het ging om de grootste actie ooit tegen websites die namaak verkopen.

 

De intussen geblokkeerde websites maakten inbreuken op de intellectuele eigendomsrechten van verschillende merkhouders. "Ze boden onder andere namaakluxeproducten zoals (sport)kledij en schoenen aan of maakten misbruik van bekende merknamen om bezoekers naar deze websites te lokken. Sommige bleken bijna exacte kopieën van de originele websites en waren moeilijk te onderscheiden van de echte", zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie.

 

Sinds de inwerkingtreding van de wetgeving rond het bestrijden van namaak en piraterij (in 2007) heeft de FOD Economie zijn expertise in de strijd tegen namaak aanzienlijk verbeterd. Zo nam de cel Namaak van de FOD Economie in 2014 ook al meer dan 435.000 namaakgoederen in beslag. Onlangs werd nog een Brussels netwerk opgerold waarbij meer dan 22.000 valse parfums, sportschoenen en kledij werden aangetroffen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top