Belgische retail nog lang niet ‘future proof’ | RetailDetail

Belgische retail nog lang niet ‘future proof’

Belgische retail nog lang niet ‘future proof’

Hoewel iedereen het erover eens is dat smartphonetechnologie en -aanvaarding cruciaal zijn voor een gepersonaliseerde winkelervaring, een hogere klantenbinding en betere verkoopresultaten, hinkt de Belgische retail internationaal toch achterop.

Spanjaarden en Britten het best voorbereid

Het gebruik van sociale media en smartphones zal de manier waarop we in de toekomst shoppen grondig veranderen. Dat blijkt nog maar eens uit een nieuw rapport van onderzoeks- en adviesbureau Stylus in opdracht van Visa Europe: "The future of retail". Daarin gaan de onderzoekers na in welke landen de retailers al dan niet klaar zijn om de volgende generatie van consumenten te verwelkomen, klanten voor wie online personalisatie onlosmakelijk verbonden is met de in-store ervaring.

 

Stylus berekende voor elk land een zogeheten Future of Retail Market Readiness Index. Die baseert zich op vier factoren om te bepalen hoe goed een land op de toekomst van retail is voorbereid: penetratiegraad van smartphones (speelt mee voor 40%), gebruik van contactloze betaaltechnologie (25%), penetratiegraad van sociale media (25%) en tot slot de leeftijd van de bevolking (10%).

 

Uiteindelijk blijken Spanje (met index 98,6) en het Verenigd Koninkrijk (index 91,9) het best voorbereid om nieuwe technologieën te integreren en zo tegemoet te komen aan de vraag naar een gepersonaliseerde winkelervaring. Dankzij de hoge penetratie van smartphones (respectievelijk 85% en 77% volgens Global Web Index) en de penetratie van sociale media (82% en 59%) lenen die markten zich perfect tot nieuwe, digitaal aangestuurde winkelervaringen. Polen volgt op drie (index 90), Frankrijk op vier (index 84,2) en Turkije op vijf (index 83,4).

 

België niet in top-10

Terwijl onze Noorderburen op een knappe zevende plaats staan (index 79,5), haalt ons land de top-10 niet (index 63,9). Daarvoor is het aantal contactloze betaalkaarten, dat in ons land vandaag al in oploop is, nog veel te laag (amper 7,5%) terwijl ook de penetratiegraad van smartphones (60,6%) en sociale media (52%) al bij al aan de lage kant blijft.

 

Toch verwacht Jean-Marie de Crayencour, Country Manager BeLux van Visa Europe, dat ons land die achterstand snel zal inhalen. "De penetratie van contactloze kaarten in België neemt toe, omdat de meeste banken de integratie ervan op hun planning hebben staan. De eerste contactloze Visa-kaarten werden dit jaar in België uitgegeven en handelaars sluiten deze innovatieve technologie in de armen. Zo zal 50 tot 60% van de terminals tegen eind 2016 met de contactloze technologie van Visa zijn uitgerust. En nu onze Europese buren volop gebruikmaken van sociale media, mobiele en contactloze technologieën, zullen we zien dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen en onze manier van shoppen ingrijpend zal veranderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.