Benelux wil e-commerce markt één maken

Benelux wil e-commercemarkt één maken

Benelux wil e-commercemarkt één maken

De eerste ministers van België, Nederland en Luxemburg hebben maandag een digitale verklaring ondertekend, waarmee ze aangeven werk te zullen maken van een eengemaakte e-commercemarkt over de drie landen heen.

 

Samen toezicht houden

Daarmee nemen de drie landen een voorsprong op de rest van de landen in de Europese Unie. Het plan voor een eengemaakte markt in Europa ligt immers al sinds vorig jaar op tafel, maar dankzij deze nieuwe verklaring wil de Benelux een voortrekkersrol spelen voor de andere landen.

 

De verklaring moet ervoor zorgen dat er initiatieven worden opgestart, die onder andere de regels rond pakketdiensten hervormen, en dat er wordt gezocht naar manieren om samen toezicht te houden op de online markt. Zo moet het eenvoudiger worden om fraude op te sporen en aan te pakken.

 

De verschillende initiatieven zullen later ook gepresenteerd worden aan andere Europese landen, die zo versneld kunnen profiteren van een digitale markt met een minimum aan barrières, aldus online vakblad Twinkle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Zalando valt tegen in tweede kwartaal

07/08/2018

Zalando kon niet aan de verwachtingen tippen in het voorbije kwartaal: ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld. 

Carrefour gaat lokale producten ook online verkopen

30/07/2018

Lokale producten krijgen al sinds 2013 een prominente plaats in de hyper- en supermarkten van Carrefour Belgium. Nu opent de retailer ook zijn webshop voor ambachtelijke producenten die een ruimer publiek willen bereiken.

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt. 

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.