Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen | RetailDetail

Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen

Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen
Shutterstock

Bijna 1 op de 5 Nederlanders bestelt online boodschappen, en dan vooral persoonlijke en huishoudelijke producten. Bij AH.nl kopen de meeste online klanten, maar ook Bol.com en Zooplus trekken veel online shoppers.

 

Online kopen stijgt sterk

Het online boodschappen bestellen stijgt sterk; bijna 20 procent van de bevolking kocht in de afgelopen zes maanden online levensmiddelen. In 2014 was dit nog 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK, onder 49.109 respondenten van 18 jaar en ouder in Nederland, dat werd uitgevoerd in maart en april.

 

De meeste online shoppers doen maximaal een keer per maand online boodschappen, een kleine groep doet dat al vaker. De consumenten die niet via internet inkopen noemen vooral dat zij "liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen".

 

De klanten zijn bij alle webshops het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen. Onder de supermarkten scoort vooral Picnic goed op de transactiefase en de levering, al mag het assortiment wel wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment dan beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

 

Kruidvat presteert best op prijs

De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zijn de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch over de service. Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van producten, maar het minst goed op de service. De klant beoordeelt de levering van alle online drogisterijen over het algemeen goed.

 

De online warenhuizen worden eveneens allemaal goed gewaardeerd, maar Hema heeft volgens het klantenonderzoek van GfK de beste transactie en levering. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk in prijs, al zijn de bezorgkosten voor veel online klanten een bezwaar.

 

De online 'specialty shops' worden gemiddeld net iets beter beoordeeld dan de andere shops. Zij scoren relatief goed op met name een ruim assortiment. Het minst tevreden blijken de shoppers er over de selectiefase en de service. Body&fit en Zooplus scoren binnen de categorie 'specialty shops' het hoogst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top