Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen

Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen
Shutterstock

Bijna 1 op de 5 Nederlanders bestelt online boodschappen, en dan vooral persoonlijke en huishoudelijke producten. Bij AH.nl kopen de meeste online klanten, maar ook Bol.com en Zooplus trekken veel online shoppers.

 

Online kopen stijgt sterk

Het online boodschappen bestellen stijgt sterk; bijna 20 procent van de bevolking kocht in de afgelopen zes maanden online levensmiddelen. In 2014 was dit nog 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK, onder 49.109 respondenten van 18 jaar en ouder in Nederland, dat werd uitgevoerd in maart en april.

 

De meeste online shoppers doen maximaal een keer per maand online boodschappen, een kleine groep doet dat al vaker. De consumenten die niet via internet inkopen noemen vooral dat zij "liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen".

 

De klanten zijn bij alle webshops het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen. Onder de supermarkten scoort vooral Picnic goed op de transactiefase en de levering, al mag het assortiment wel wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment dan beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

 

Kruidvat presteert best op prijs

De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zijn de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch over de service. Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van producten, maar het minst goed op de service. De klant beoordeelt de levering van alle online drogisterijen over het algemeen goed.

 

De online warenhuizen worden eveneens allemaal goed gewaardeerd, maar Hema heeft volgens het klantenonderzoek van GfK de beste transactie en levering. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk in prijs, al zijn de bezorgkosten voor veel online klanten een bezwaar.

 

De online 'specialty shops' worden gemiddeld net iets beter beoordeeld dan de andere shops. Zij scoren relatief goed op met name een ruim assortiment. Het minst tevreden blijken de shoppers er over de selectiefase en de service. Body&fit en Zooplus scoren binnen de categorie 'specialty shops' het hoogst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top