Bijna kwart webwinkels geeft niet thuis bij klacht | RetailDetail

Bijna kwart webwinkels geeft niet thuis bij klacht

Bijna kwart webwinkels geeft niet thuis bij klacht
Shutterstock

Bijna een kwart van de webwinkels geeft niet thuis bij een probleem of klacht van de klant. Contactgegevens op de site werken niet of kloppen niet, ervaart zo’n dertig procent van de jaarlijks bijna 3,5 miljoen Nederlanders met problemen bij online shoppen.

 

Vooral betrouwbaarheid telt

Vooral betrouwbaarheid is voor bijna 60 procent van de Nederlandse online shoppers belangrijk om voor een dienst zoals hotel of weekendje weg een bepaalde webwinkel te kiezen. De prijs is hierbij iets minder belangrijk, zo blijkt uit onderzoek naar online aankoopgedrag van Actievandedag.nl en Ruigrok NetPanel onder bijna 1100 mensen. Actievandedag.nl, onderdeel van Emesa, is intermediair tussen consument en aanbieders van vrijetijdsbestemmingen en activiteiten, zoals hotelbezoek, weekendjes weg en dagjes uit.

 

Voor meer dan tweederde bepalen de contactgegevens de betrouwbaarheid van een site. Onder 55-plussers ligt dit aantal nog flink hoger. Daarentegen geeft bij de online aankoop van een product vooral de prijs voor 70 procent van de Nederlanders de doorslag en wordt er minder vaak op betrouwbaarheid gelet.

 

Schijnveiligheid bezorgt negatieve ervaring

Zo’n 67 procent van de Nederlandse consumenten gaat uit van de aanwezigheid van contactgegevens op een site om de betrouwbaarheid van een webwinkel te bepalen. Ook een keurmerk (52 procent) en de ervaring van anderen (51 procent) zijn belangrijk. Deze eerste twee percentages liggen nog een stuk hoger bij de 55-plussers (respectievelijk 75 procent en 62 procent).

 

Contactgegevens op een site betekenen voor veel consumenten echter nog te vaak een vorm van schijnveiligheid bij problemen. "In bijna 30 procent van de gevallen konden mensen geen contact krijgen met de webwinkel of bleef een reactie uit", zegt Anne-Cecile Ragain, manager van Actievandedag.nl. "Een online winkel hoort natuurlijk contactgegevens te hebben, maar een garantie voor een geslaagde aankoop biedt dit dus zeker niet."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top