Bijna kwart webwinkels geeft niet thuis bij klacht

Bijna kwart webwinkels geeft niet thuis bij klacht
Shutterstock

Bijna een kwart van de webwinkels geeft niet thuis bij een probleem of klacht van de klant. Contactgegevens op de site werken niet of kloppen niet, ervaart zo’n dertig procent van de jaarlijks bijna 3,5 miljoen Nederlanders met problemen bij online shoppen.

 

Vooral betrouwbaarheid telt

Vooral betrouwbaarheid is voor bijna 60 procent van de Nederlandse online shoppers belangrijk om voor een dienst zoals hotel of weekendje weg een bepaalde webwinkel te kiezen. De prijs is hierbij iets minder belangrijk, zo blijkt uit onderzoek naar online aankoopgedrag van Actievandedag.nl en Ruigrok NetPanel onder bijna 1100 mensen. Actievandedag.nl, onderdeel van Emesa, is intermediair tussen consument en aanbieders van vrijetijdsbestemmingen en activiteiten, zoals hotelbezoek, weekendjes weg en dagjes uit.

 

Voor meer dan tweederde bepalen de contactgegevens de betrouwbaarheid van een site. Onder 55-plussers ligt dit aantal nog flink hoger. Daarentegen geeft bij de online aankoop van een product vooral de prijs voor 70 procent van de Nederlanders de doorslag en wordt er minder vaak op betrouwbaarheid gelet.

 

Schijnveiligheid bezorgt negatieve ervaring

Zo’n 67 procent van de Nederlandse consumenten gaat uit van de aanwezigheid van contactgegevens op een site om de betrouwbaarheid van een webwinkel te bepalen. Ook een keurmerk (52 procent) en de ervaring van anderen (51 procent) zijn belangrijk. Deze eerste twee percentages liggen nog een stuk hoger bij de 55-plussers (respectievelijk 75 procent en 62 procent).

 

Contactgegevens op een site betekenen voor veel consumenten echter nog te vaak een vorm van schijnveiligheid bij problemen. "In bijna 30 procent van de gevallen konden mensen geen contact krijgen met de webwinkel of bleef een reactie uit", zegt Anne-Cecile Ragain, manager van Actievandedag.nl. "Een online winkel hoort natuurlijk contactgegevens te hebben, maar een garantie voor een geslaagde aankoop biedt dit dus zeker niet."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top