Binnenkort leveringen via drones in Australië?

Binnenkort leveringen via drones in Australië?

Vanaf maart volgend jaar is het waarschijnlijk mogelijk voor studenten in Sydney om boeken die ze bestellen bij Zookal te laten leveren via drone. Ze kunnen via een app dan in real-time volgen waar hun bestelling ergens rondzweeft. Volgens Flirtey kunnen boeken binnen twee tot drie minuten geleverd worden.

Van boeken naar bloedzakjes?

Het is de Australische start-up Flirtey die met het plan op de proppen is gekomen. Zij zien zelfs een grotere toekomst voor het systeem: volgens hen moet het ook mogelijk zijn om voedingsproducten te leveren of zelfs bloedzakjes te transporteren van bloedbanken naar ziekenhuizen. Een drone kan tot 2 kilogram vracht vervoeren.

 

Andere bedrijven hebben ook al geprobeerd om leveringen via drones te doen, maar voorlopig werd er nog geen commerciële variant gelanceerd. Domino's Pizza testte in Groot-Brittannië al de DomiCopter uit en Tacocopter.com wil in San Francisco taco's leveren met drones.

 

Slechts 2 euro voor levering

De drones van Flirtey zullen autonoom vliegen en met technologie voorzien zijn om vogels en gebouwen te ontwijken. Ze zullen ook hoog genoeg vliegen om voetgangers niet lastig te vallen. Bij levering blijven de drones drie meter boven de grond zweven. Klanten moeten dan aan een koord trekken, om zo het pakje te lossen. De prijs voor de dienst zal 2,99 Australische dollar (ongeveer 2 euro).

 

Voorlopig moet Flirtey wel nog wachten op de goedkeuring van de Civil Aviation Safety Authority. Als die goedkeuring er niet komt, dan wil Flirtey gaan werken met vaste plekken voor de drop-off.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top