Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books | RetailDetail

Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books

Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books

Bol.com lanceert in samenwerking met Rakuten Kobo een abonnementsdienst voor e-books. Voor een vast bedrag van 9,99 euro per maand krijgt een abonnee zo toegang tot het volledige assortiment digitale boeken van Bol.com.

40.000 boeken

Bij de lancering van de dienst Kobo Plus zijn alvast meer dan 40.000 verschillende titels, waarvan 16.000 Nederlandstalige, meteen beschikbaar. Ook de nieuwste boeken behoren tot het assortiment en de komende maanden wordt het aantal nog verder uitgebreid.

 

"Met de lancering van een e-book-abonnement vandaag, geven we een nog beter antwoord op de veelgestelde vraag om een breed aanbod boeken, inclusief nieuwe titels en bestsellers, digitaal beschikbaar te maken tegen een aantrekkelijk tarief. Het vormt een goed alternatief voor het bestaande aanbod van diensten die digitale boeken tegen een vast tarief aanbieden, zoals de bibliotheek, maar waarbij het aanbod relatief beperkt is in omvang en nieuwe titels”, aldus Daniel Ropers, algemeen directeur bol.com.

 

Samenwerking sinds 2014

Bol.com werkt voor Kobo Plus samen met Rakuten Kobo. “Wereldwijd is de vraag naar onbeperkte toegang tot muziek en films explosief gegroeid, en we zien dezelfde trend met boeken nu digitaal lezen bij het grote publiek in Nederland en België is doorgebroken. Door de kennis en het bereik van bol.com en Kobo te combineren biedt het e-book-abonnement Kobo Plus de ultieme leeservaring”, zegt Pieter Swinkels van Kobo. Beide partijen integreerden in 2014 al hun leessystemen, waardoor gebruikers van Kobo e-readers eenvoudiger toegang kregen tot het aanbod op bol.com.

 

Dat bol.com samenwerkt met een dochteronderneming van Rakuten is misschien een beetje verrassend, aangezien het Japanse concern wereldwijd ook achter een aantal webshops zit. Rakuten Kobo is wereldwijd echter een grote partij op vlak van digitaal lezen en is in Nederland en België marktleider op vlak van e-readers. De combinatie van het bereik van bol.com en Rakuten Kobo is dan eigenlijk bijna vanzelfsprekend.

 

Piraterij bestrijden

Kobo Plus slaagt er in om een groot aanbod aan te bieden, vanwege een goede samenwerking met de uitgevers en de auteurs. “Natuurlijk zal een nieuw model voor alle betrokkenen even wennen zijn. Zo betekent een nieuw verdienmodel voor ons als uitgever een andere benaderingswijze richting onze auteurs en voor hen geldt dat er op een andere manier voor hun werk betaald gaat worden”, zegt CEO Patrick Swart van WPG Uitgevers.

 

Daarnaast hopen alle partijen dat dit soort diensten de piraterij kan tegengaan, zoals al is gebleken bij abonnementsdiensten voor film en muziek. "Met de lage prijs in combinatie met het gebruiksgemak en het grote aanbod e-books, verlaagt het abonnement de drempel om legaal te downloaden en is de verwachting dat de vraag naar e-readers verder zal groeien”, aldus Ropers.

 

Bol.com is natuurlijk niet de eerste partij wereldwijd die met dit soort abonnement op de proppen komt. In het buitenland zijn er al initiatieven te vinden zoals Kindle Unlimited van Amazon en Skoobe in Duitsland. In Nederland bestaan ook al Yindo en Bliyoo. Die laatste is een onderdeel van Bruna, maar zou minder succesvol zijn dan verhoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.