bpost: “Elke Belg kent ons, dat is een stevig voetje voor”

bpost: “Elke Belg kent ons, dat is een stevig voetje voor”

Het heeft even geduurd, maar ook de Belgen zijn nu fan van e-commerce. Op die golf kan bpost behendig meesurfen, zoals de groeicijfers in pakketlevering bewijzen die bpost kwartaal na kwartaal kan voorleggen. Het postbedrijf blaakt van de ambities.

73% van de Belgen geeft de voorkeur aan thuislevering

Als postbedrijf heeft bpost een stevige positie in de Belgische markt, legt Jan Vandenneucker, managing director van de pakjesafdeling van bpost uit. “Elke Belg kent ons. Al decennialang komen onze postbodes zowat dagelijks aan elke voordeur. We hebben liefst 11.000 postbodes die dagelijks de thuisleveringen verzorgen, dat is een stevig voetje voor.”


Die vertrouwdheid zorgt er volgens Jan Vandenneucker ook voor dat bpost sterke, veeleisende merken als klant weet aan te trekken. “Hierin onderscheiden we ons van nieuwe, buitenlandse spelers. We zijn ook de enige logistieke dienstverlener die alle leveringsmethodes kan aanbieden die de verzender zich kan wensen.”


Vandenneucker doelt daarmee op de meer dan 1.250 postpunten en postkantoren van bpost, de pakjesautomaten en natuurlijk thuislevering door de lokale postbodes. “Hoe meer matuur de online consument, hoe meer keuzemogelijkheden hij wil”, meent de managing director.


“Zo’n 73% van de Belgen geeft weliswaar nog altijd de voorkeur aan thuislevering. Dat kan ook levering op het werk zijn, maar het blijft voornamelijk levering aan hun eigen huis. Daarnaast maken mensen vaak gebruik van de afhaalpunten, onze postkantoren en onze postpunten.”


Hi-tech pakjesautomaten, 24u/24u en 7/7

Pakjesautomaten zijn de nieuwste toevoeging in het aanbod. Deze onbemande kluisjes zet bpost neer op plaatsen met veel trafiek, zoals stations, warenhuizen of parkings. Tegen het einde van dit jaar zullen 125 van die pakjesautomaten actief zijn op de meest strategische locaties.


“We hebben in oktober en november een grootschalige reclamecampagne gevoerd, met onder andere radiospotjes, om de pakjesautomaten te promoten. Met succes, want we hebben ondertussen al meer dan 120.000 inschrijvingen voor deze leveringsmethode”, aldus Jan Vandenneucker.


Wie de pakjesautomaten wil gebruiken, moet zich eenmalig inschrijven. Daarna kan de consument bestellingen altijd in een automaat naar keuze laten leveren. Het is ook mogelijk om retourzendingen te doen of pakketjes van één automaat naar een andere te laten sturen.


“In 2015 komen er nog 25 pakjesautomaten bij. Het is belangrijk dat we de uitrol geleidelijk aanpakken, want in zo’n automaten zit heel wat software. Nu zijn de kinderziektes eruit en zien we dat zowel business- als residentiële klanten het systeem ontdekken: elke dag voegen nieuwe retailers de optie toe, waaronder grote namen als Decathlon en Zalando. Op termijn zien we het mogelijk om met de automaten 5 tot 10% van het totale pakketjesvolume op te vangen.”


“Creatieve mogelijkheden zijn nog lang niet op”

In de toekomst ziet bpost nog tal van nieuwe opportuniteiten en productmogelijkheden. “Recent hebben we zaterdagleveringen geïntroduceerd, die we tussen nu en januari gaan uitrollen. Dat toont hoe wendbaar we zijn: we zijn van een werkweek van vijf dagen naar zes werkdagen gegaan. Ook zondagslevering zijn we zeer ernstig aan het overwegen. De vraag komt van e-tailers, om op die manier hun concurrentiepositie ten opzichte van offline winkels te verbeteren.”


Jan Vandenneucker: “De creatieve mogelijkheden zijn nog lang niet opgebruikt. Zo lanceerden we in Brussel, Waals-Brabant en Halle-Vilvoorde een boodschappendienst via het platform Combo.be. Grote supermarktketens als Carrefour en Cora zijn alvast betrokken in dat proefproject.”


Wat nog meer kan? “We plannen ook flink verder te investeren in de communicatie bij het uitleveren: het kunnen traceren van een pakketje wordt steeds belangrijker, zowel voor de verzender als voor de consument. Wij verkopen niet alleen het vervoer van het pakje, ook de info er rond maakt deel uit van onze dienstverlening.”


Online en offline, B2C en B2B vermengen zich

E-commerce gaat zich nog heel sterk ontwikkelen, daar is Vandenneucker van overtuigd. Hij ziet online en offline meer en meer de handen in elkaar slaan, bijvoorbeeld door consumenten in de fysieke winkel te laten kopen en de aankopen vervolgens thuis te laten leveren.


Tot nu toe positioneert bpost zich voornamelijk als B2C-leverancier, maar ook op het B2B-domein heeft bpost nog heel wat bijkomende ambities. Jan Vandenneucker: “Het is een markt waar we steeds meer actief op willen zijn. We kunnen bijvoorbeeld leveren naar de winkelpunten vanuit het fulfillment center, of van een winkel naar andere winkels. Nu al brengen we bestellingen van één winkelpunt naar het andere en dan eventueel nog naar de consument thuis.”


“In Antwerpen zijn we bezig met het project City Logistics, waarbij we leveringen van producenten en leveranciers voor verschillende handelaars bundelen, leveren op één plek en vandaaruit uitleveren naar de winkels. Het is milieuvriendelijker én efficiënter.”

 

“Er staat nog veel te gebeuren”

De ambities van bpost reiken overigens ook verder dan enkel de thuismarkt: “We kijken ook naar afzetgebieden in het buitenland. In de ons omringende landen moet B2C-levering één dag na verzending, zoals ook in het binnenland onze standaard is, of maximum twee dagen na verzending zeker lukken.”

 

“De Belg gaat trouwens graag in het buitenland webshoppen – tot 50% meer dan in onze buurlanden, daarom hebben wij vandaag al afspraken met 220 landen. Bovendien hebben wij verkopers op alle continenten om contacten met grote internationale spelers te onderhouden.”


“De Belgische online retail heeft al een hele mooie en lange weg afgelegd”, besluit managing director Vandenneucker, “en er is nog een lange weg te gaan. Het is een bijzonder boeiende branche waarin nog veel staat te gebeuren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top