BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux

BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux
Pieter Beens / Shutterstock.com

De grootste internetretailer ter wereld, Alibaba Group, opent een kantoor in Amsterdam om Beneluxbedrijven te begeleiden naar de Chinese markt. Oud-Blokkertopman Roland Palmer is aangetrokken om Alibaba in de Benelux te leiden. 

Groeiende Chinese consumentenmarkt


Alibaba Group wil bedrijven en overheden uit de Benelux begeleiden naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar vraag is naar kwalitatief hoogwaardige internationale producten. De Chinese consument kijkt onder meer naar de Benelux voor alle soorten voedingsproducten, zoals zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Ook bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed zijn in trek. 


Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen. Met de opening van het kantoor voor de Benelux zet Alibaba alweer een stap in zijn uitbreiding in Europa: eerder opende de e-tailer al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 

 

Poort naar China

Roland Palmer wordt directeur van Alibaba Group in de Benelux en lid van het Europese directieteam. Hij was voorheen onder meer CEO van Blokker Holding, strategieconsultant bij managementadviesbureau Bain & Company en manager bij bedrijven als Coca Cola Nederland en Unilever Foods UK.

 

“Dit is een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen, zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de internationaliseringsplannen", zegt hij. "We zijn al jarenlang bekend met de mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te importeren, maar de wereld is snel aan het veranderen en met Alibaba Group als ‘de poort naar China’ ontstaat een grote kans om onze producten juist ook richting China te exporteren. De Chinese middenklasse bestaat uit 400 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal in de nabije toekomst toenemen tot 500 miljoen. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Ik kijk ernaar uit om merken en retailers uit de Benelux te introduceren bij deze Chinese consumenten, die staan te popelen om de kwaliteit van internationale producten te ervaren."

 

Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, vindt de benoeming van Palmer een sterke zet: “Roland Palmer was als laatste actieve lid van de Blokker-familie sinds 2009 in dienst van Blokker Holding en sinds oktober 2010 lid van de raad van bestuur. Na het overlijden van zijn oom Jaap Blokker in juli 2011 werd hij benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur. Hij was verantwoordelijk voor de oprichting van Nextail, zowat het enige innovatieve idee sinds jaren bij Blokker. Echter, om onverklaarbare redenen verliet hij de familiale keten. Roland Palmer komt nu langs de grote poort het retaillandschap weer binnen!””

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Back to top