BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux

BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux
Pieter Beens / Shutterstock.com

De grootste internetretailer ter wereld, Alibaba Group, opent een kantoor in Amsterdam om Beneluxbedrijven te begeleiden naar de Chinese markt. Oud-Blokkertopman Roland Palmer is aangetrokken om Alibaba in de Benelux te leiden. 

Groeiende Chinese consumentenmarkt


Alibaba Group wil bedrijven en overheden uit de Benelux begeleiden naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar vraag is naar kwalitatief hoogwaardige internationale producten. De Chinese consument kijkt onder meer naar de Benelux voor alle soorten voedingsproducten, zoals zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Ook bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed zijn in trek. 


Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen. Met de opening van het kantoor voor de Benelux zet Alibaba alweer een stap in zijn uitbreiding in Europa: eerder opende de e-tailer al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 

 

Poort naar China

Roland Palmer wordt directeur van Alibaba Group in de Benelux en lid van het Europese directieteam. Hij was voorheen onder meer CEO van Blokker Holding, strategieconsultant bij managementadviesbureau Bain & Company en manager bij bedrijven als Coca Cola Nederland en Unilever Foods UK.

 

“Dit is een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen, zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de internationaliseringsplannen", zegt hij. "We zijn al jarenlang bekend met de mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te importeren, maar de wereld is snel aan het veranderen en met Alibaba Group als ‘de poort naar China’ ontstaat een grote kans om onze producten juist ook richting China te exporteren. De Chinese middenklasse bestaat uit 400 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal in de nabije toekomst toenemen tot 500 miljoen. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Ik kijk ernaar uit om merken en retailers uit de Benelux te introduceren bij deze Chinese consumenten, die staan te popelen om de kwaliteit van internationale producten te ervaren."

 

Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, vindt de benoeming van Palmer een sterke zet: “Roland Palmer was als laatste actieve lid van de Blokker-familie sinds 2009 in dienst van Blokker Holding en sinds oktober 2010 lid van de raad van bestuur. Na het overlijden van zijn oom Jaap Blokker in juli 2011 werd hij benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur. Hij was verantwoordelijk voor de oprichting van Nextail, zowat het enige innovatieve idee sinds jaren bij Blokker. Echter, om onverklaarbare redenen verliet hij de familiale keten. Roland Palmer komt nu langs de grote poort het retaillandschap weer binnen!””

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top