Buitenlandse webshops in opmars

Buitenlandse webshops in opmars

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben geen enkel probleem met aankopen bij buitenlandse webshops. In 2015 kocht bijna een kwart iets bij een buitenlandse speler, goed voor een omzet van 513 miljoen euro.

China populairste markt

23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een online aankoop gedaan bij een buitenlandse shop, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Dat komt neer op 3,2 miljoen aankopen en een omzet van 513 miljoen euro, oftewel een groei met 31% ten opzichte van 2014. Dat is een stuk sneller dan de totale online bestedingen, die in 2015 met 16% groeiden.

 

Buitenlandse aankopen zijn zo momenteel verantwoordelijk voor 3%van de totale bestedingen. Van die buitelandse aankopen wordt 23% bij Chinese sites gedaan, maar ook Duitsland (16%), Groot-Brittannië (15%) en de Verenigde Staten (12%) doen het goed. Nederlandse consumenten maken vooral omwille van prijs en de grootte van het assortiment de sprong naar de Chinese webshops. De Amerikaanse en Europese webwinkels scoren dan weer beter op productkwaliteit en presentatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top