Buitenlandse webshops in opmars | RetailDetail

Buitenlandse webshops in opmars

Buitenlandse webshops in opmars

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben geen enkel probleem met aankopen bij buitenlandse webshops. In 2015 kocht bijna een kwart iets bij een buitenlandse speler, goed voor een omzet van 513 miljoen euro.

China populairste markt

23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een online aankoop gedaan bij een buitenlandse shop, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Dat komt neer op 3,2 miljoen aankopen en een omzet van 513 miljoen euro, oftewel een groei met 31% ten opzichte van 2014. Dat is een stuk sneller dan de totale online bestedingen, die in 2015 met 16% groeiden.

 

Buitenlandse aankopen zijn zo momenteel verantwoordelijk voor 3%van de totale bestedingen. Van die buitelandse aankopen wordt 23% bij Chinese sites gedaan, maar ook Duitsland (16%), Groot-Brittannië (15%) en de Verenigde Staten (12%) doen het goed. Nederlandse consumenten maken vooral omwille van prijs en de grootte van het assortiment de sprong naar de Chinese webshops. De Amerikaanse en Europese webwinkels scoren dan weer beter op productkwaliteit en presentatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.