Buitenlandse webshops in opmars | RetailDetail

Buitenlandse webshops in opmars

Buitenlandse webshops in opmars

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben geen enkel probleem met aankopen bij buitenlandse webshops. In 2015 kocht bijna een kwart iets bij een buitenlandse speler, goed voor een omzet van 513 miljoen euro.

China populairste markt

23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een online aankoop gedaan bij een buitenlandse shop, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Dat komt neer op 3,2 miljoen aankopen en een omzet van 513 miljoen euro, oftewel een groei met 31% ten opzichte van 2014. Dat is een stuk sneller dan de totale online bestedingen, die in 2015 met 16% groeiden.

 

Buitenlandse aankopen zijn zo momenteel verantwoordelijk voor 3%van de totale bestedingen. Van die buitelandse aankopen wordt 23% bij Chinese sites gedaan, maar ook Duitsland (16%), Groot-Brittannië (15%) en de Verenigde Staten (12%) doen het goed. Nederlandse consumenten maken vooral omwille van prijs en de grootte van het assortiment de sprong naar de Chinese webshops. De Amerikaanse en Europese webwinkels scoren dan weer beter op productkwaliteit en presentatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

13/02/2018

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Back to top