Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba
Shutterstock

Cara Pils en enkele andere huismerken van Colruyt zijn sinds enkele maanden te vinden op de platformen van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Voorlopig verkoopt Colruyt wel enkel aan professionele klanten.

Proefproject

Colruyt verkoopt via dochterbedrijf Colex al langer huismerken in de hele wereld, wat vorig jaar ongeveer 40 miljoen euro opbracht. “Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com”, zegt woordvoerder Hanne Poppe aan De Tijd. “Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.”

 

Momenteel verkoopt Colruyt via Alibaba.com enkel aan professionele klanten, maar het bekijkt ook of het in de nabije toekomst ook via Tmall rechtstreeks aan Chinese consumenten kan verkopen.

 

JBC nam het voortouw

Als Colruyt ook naar Tmall trekt, dan neemt het een voorbeeld aan modegroep JBC. Die verkoopt al sinds 2015 op Tmall. Bij JBC geloven ze sterk in de toekomst op de Chinese markt: “We willen echt wel inzetten op de Chinese markt en Alibaba. Daarom hebben we zopas een lokale verantwoordelijke voor de Chinese markt in dienst genomen en zullen we ook een technische partner aanstellen die samenwerkt met Alibaba”, aldus operationeel directeur Dominiek Willemse. JBC bekijkt ook of het kan samenwerken met andere Chinese bedrijven en zelfs aan een eigen Chinese webshop.

 

Ongeveer een jaar geleden kwam Jack Ma, oprichter en CEO van Alibaba, nog op bezoek in België, om bedrijven aan te sporen te investeren in de Chinese markt en de stap naar zijn platformen te maken. Die inspanningen beginnen nu duidelijk hun vruchten af te werpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Belgische Storesquare voert kapitaalsverhoging door

22/05/2017

Het Belgische Storesquare, dat lokale handelaars samenbrengt op één online platform, wil dankzij een reclamecampagne en een kapitaalverhoging zijn naamsbekendheid verhogen en de aanval inzetten op grotere concurrenten als Coolblue en Bol.com.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Bouw vierde Colruyt in Groothertogdom gestart

18/05/2017

Als alles volgens plan verloopt, opent Colruyt half november zijn vierde vestiging in het Groothertogdom Luxemburg, en daar moeten er binnenkort nog drie bijkomen. Ze worden echter niet overal op gejuich onthaald.

Boomende e-commerce zorgt voor startersrecord

18/05/2017

Het aantal Belgen dat een eigen onderneming is gestart, was nooit hoger dan vorig jaar. Opvallend: de dienstensector, en dan vooral de kleine zelfstandige koerierbedrijfjes die pakjes leveren voor webshops, trekken de kar.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Back to top