Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba
Shutterstock

Cara Pils en enkele andere huismerken van Colruyt zijn sinds enkele maanden te vinden op de platformen van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Voorlopig verkoopt Colruyt wel enkel aan professionele klanten.

Proefproject

Colruyt verkoopt via dochterbedrijf Colex al langer huismerken in de hele wereld, wat vorig jaar ongeveer 40 miljoen euro opbracht. “Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com”, zegt woordvoerder Hanne Poppe aan De Tijd. “Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.”

 

Momenteel verkoopt Colruyt via Alibaba.com enkel aan professionele klanten, maar het bekijkt ook of het in de nabije toekomst ook via Tmall rechtstreeks aan Chinese consumenten kan verkopen.

 

JBC nam het voortouw

Als Colruyt ook naar Tmall trekt, dan neemt het een voorbeeld aan modegroep JBC. Die verkoopt al sinds 2015 op Tmall. Bij JBC geloven ze sterk in de toekomst op de Chinese markt: “We willen echt wel inzetten op de Chinese markt en Alibaba. Daarom hebben we zopas een lokale verantwoordelijke voor de Chinese markt in dienst genomen en zullen we ook een technische partner aanstellen die samenwerkt met Alibaba”, aldus operationeel directeur Dominiek Willemse. JBC bekijkt ook of het kan samenwerken met andere Chinese bedrijven en zelfs aan een eigen Chinese webshop.

 

Ongeveer een jaar geleden kwam Jack Ma, oprichter en CEO van Alibaba, nog op bezoek in België, om bedrijven aan te sporen te investeren in de Chinese markt en de stap naar zijn platformen te maken. Die inspanningen beginnen nu duidelijk hun vruchten af te werpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

26/07/2017

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

26/07/2017

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

26/07/2017

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Amazon lanceert fysieke betaaloplossing Amazon Pay Places

25/07/2017

Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Back to top