Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba | RetailDetail

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba
Shutterstock

Cara Pils en enkele andere huismerken van Colruyt zijn sinds enkele maanden te vinden op de platformen van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Voorlopig verkoopt Colruyt wel enkel aan professionele klanten.

Proefproject

Colruyt verkoopt via dochterbedrijf Colex al langer huismerken in de hele wereld, wat vorig jaar ongeveer 40 miljoen euro opbracht. “Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com”, zegt woordvoerder Hanne Poppe aan De Tijd. “Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.”

 

Momenteel verkoopt Colruyt via Alibaba.com enkel aan professionele klanten, maar het bekijkt ook of het in de nabije toekomst ook via Tmall rechtstreeks aan Chinese consumenten kan verkopen.

 

JBC nam het voortouw

Als Colruyt ook naar Tmall trekt, dan neemt het een voorbeeld aan modegroep JBC. Die verkoopt al sinds 2015 op Tmall. Bij JBC geloven ze sterk in de toekomst op de Chinese markt: “We willen echt wel inzetten op de Chinese markt en Alibaba. Daarom hebben we zopas een lokale verantwoordelijke voor de Chinese markt in dienst genomen en zullen we ook een technische partner aanstellen die samenwerkt met Alibaba”, aldus operationeel directeur Dominiek Willemse. JBC bekijkt ook of het kan samenwerken met andere Chinese bedrijven en zelfs aan een eigen Chinese webshop.

 

Ongeveer een jaar geleden kwam Jack Ma, oprichter en CEO van Alibaba, nog op bezoek in België, om bedrijven aan te sporen te investeren in de Chinese markt en de stap naar zijn platformen te maken. Die inspanningen beginnen nu duidelijk hun vruchten af te werpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Filet Pur: Conflictmanagement voor dummies

06/04/2018

Retailers en fabrikanten zijn niet blind getrouwd, en op Tinder zitten ze evenmin. Nee hoor, ze zitten elkaar gewoon in de haren. Dat leert ons het louter informatieve weekoverzicht van RetailDetail Food.