Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba
Shutterstock

Cara Pils en enkele andere huismerken van Colruyt zijn sinds enkele maanden te vinden op de platformen van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Voorlopig verkoopt Colruyt wel enkel aan professionele klanten.

Proefproject

Colruyt verkoopt via dochterbedrijf Colex al langer huismerken in de hele wereld, wat vorig jaar ongeveer 40 miljoen euro opbracht. “Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com”, zegt woordvoerder Hanne Poppe aan De Tijd. “Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.”

 

Momenteel verkoopt Colruyt via Alibaba.com enkel aan professionele klanten, maar het bekijkt ook of het in de nabije toekomst ook via Tmall rechtstreeks aan Chinese consumenten kan verkopen.

 

JBC nam het voortouw

Als Colruyt ook naar Tmall trekt, dan neemt het een voorbeeld aan modegroep JBC. Die verkoopt al sinds 2015 op Tmall. Bij JBC geloven ze sterk in de toekomst op de Chinese markt: “We willen echt wel inzetten op de Chinese markt en Alibaba. Daarom hebben we zopas een lokale verantwoordelijke voor de Chinese markt in dienst genomen en zullen we ook een technische partner aanstellen die samenwerkt met Alibaba”, aldus operationeel directeur Dominiek Willemse. JBC bekijkt ook of het kan samenwerken met andere Chinese bedrijven en zelfs aan een eigen Chinese webshop.

 

Ongeveer een jaar geleden kwam Jack Ma, oprichter en CEO van Alibaba, nog op bezoek in België, om bedrijven aan te sporen te investeren in de Chinese markt en de stap naar zijn platformen te maken. Die inspanningen beginnen nu duidelijk hun vruchten af te werpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Slachthuis Izegem gesloten na beelden van mishandeling

12/09/2017

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts heeft het slachthuis van Izegem laten sluiten, nadat er beelden waren opgedoken waarop duidelijk te zien is dat de dieren worden mishandeld. Delhaize zette de samenwerking met het slachthuis al stop.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top