Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba
Shutterstock

Cara Pils en enkele andere huismerken van Colruyt zijn sinds enkele maanden te vinden op de platformen van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Voorlopig verkoopt Colruyt wel enkel aan professionele klanten.

Proefproject

Colruyt verkoopt via dochterbedrijf Colex al langer huismerken in de hele wereld, wat vorig jaar ongeveer 40 miljoen euro opbracht. “Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com”, zegt woordvoerder Hanne Poppe aan De Tijd. “Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.”

 

Momenteel verkoopt Colruyt via Alibaba.com enkel aan professionele klanten, maar het bekijkt ook of het in de nabije toekomst ook via Tmall rechtstreeks aan Chinese consumenten kan verkopen.

 

JBC nam het voortouw

Als Colruyt ook naar Tmall trekt, dan neemt het een voorbeeld aan modegroep JBC. Die verkoopt al sinds 2015 op Tmall. Bij JBC geloven ze sterk in de toekomst op de Chinese markt: “We willen echt wel inzetten op de Chinese markt en Alibaba. Daarom hebben we zopas een lokale verantwoordelijke voor de Chinese markt in dienst genomen en zullen we ook een technische partner aanstellen die samenwerkt met Alibaba”, aldus operationeel directeur Dominiek Willemse. JBC bekijkt ook of het kan samenwerken met andere Chinese bedrijven en zelfs aan een eigen Chinese webshop.

 

Ongeveer een jaar geleden kwam Jack Ma, oprichter en CEO van Alibaba, nog op bezoek in België, om bedrijven aan te sporen te investeren in de Chinese markt en de stap naar zijn platformen te maken. Die inspanningen beginnen nu duidelijk hun vruchten af te werpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Back to top