Carpooldienst Blablacar wil gebruikers inzetten voor leveringen

Carpooldienst Blablacar wil gebruikers inzetten voor leveringen

De carpooldienst Blablacar wil zijn gebruikers inzetten om pakketjes aan huis te leveren. Momenteel zijn er nog geen plannen om de nieuwe dienst ook daadwerkelijk uit te testen, maar het is wel een idee dat rondzweeft bij het bedrijf.

 

Geen winst voor gebruikers

"Onze miljoenen gebruikers rijden tussen allerlei steden en dorpen", zegt medeoprichter Nicolas Brusson aan de NOS. "Die kunnen ook pakketjes, brieven en andere dingen meenemen zonder extra kosten voor ze. De auto rijdt toch, dus waarom neem je geen gitaar mee van Amsterdam naar Brussel. Nu kost zoiets je een fortuin om dat binnen 24 uur geregeld te krijgen."

 

Het idee is er gekomen nadat Blablacar merkte dat de dienst al zo wordt gebruikt in Rusland. Gebruikers boeken dan een plaats in de auto en komen vervolgens opdagen met een pakket dat ze aan huis moeten leveren.

 

Gebruikers van Blablacar kunnen via de app of de website extra passagiers zoeken of een plaatsje boeken bij een chauffeur in ruil voor een brandstofvergoeding. Ze worden daarbij vaak vergeleken met Uber en AirBnB, met dat verschil dat de chauffeurs hier in principe geen geld mee verdienen, maar gewoon hun kosten verkleinen. Blablacar stelt ook zelf een maximumbedrag op dat door de chauffeurs mag gevraagd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top