Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones | RetailDetail

Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones

Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones

Wa!, zo heet de gratis betaalapp die Carrefour en de Franse grootbank BNP Paribas hebben ontwikkeld. Klanten kunnen er zowel mobiele betalingen mee uitvoeren als getrouwheidskaarten beheren en kortingbonnen verzilveren.

 

In 2017 beschikbaar in heel Frankrijk

“In één enkele beweging, enkel gebruik makend van een PIN-code, zal de klant zijn aankopen kunnen betalen, zowel in fysieke winkels ‑ inclusief hypermarkten, supermarkten en lokale winkels ‑ als op het internet, mét behoud van de gebruikelijke voordelen voor trouwe klanten”, zo melden beide Franse groepen bij de officiële voorstelling van Wa!, hun smartphone-app voor mobiel betalen. Concreet belooft Wa! dat het systeem bij de betaling automatisch getrouwheidspunten toevoegt en kortingen in mindering brengt zonder gedoe.

 

De “intelligente portefeuille”, zoals Carrefour-CEO Plassat ze deze week nog omschreef tijdens de aandeelhoudersvergadering, is getest in een aantal buurtwinkels in Parijs en in de hypermarkt van Montesson (Yvelines). “Tot nog toe hebben de tests veel belangstelling gewekt bij de consumenten en de komende maanden komen er grootschalige tests in Ile-de-France (de grotere Parijse agglomeratie) bij een dozijn winkels van alle enseignes van Carrefour”, klinkt het.

 

Als ook die tests succesvol blijken, wil Carrefour de gratis app al volgend jaar uitrollen over heel Frankrijk. Gezien de aanwezigheid van zowel Carrefour als BNP Paribas (via dochterbank BNP Paribas Fortis) in ons land, zal België ongetwijfeld snel volgen, al is daarover officieel nog niets beslist.

 

Wel zullen op termijn ook andere distributeurs toegang krijgen tot de dienst. De app is bruikbaar voor elke consument, ongeacht bij welke bank of mobiele operator hij klant is. De twee partners willen hun platform ook snel openstellen voor externe start-ups om het aanbod aan beschikbare diensten stelselmatig uit te breiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Deze Carrefour-ondernemer realiseerde drie verbouwingen in vier jaar tijd

15/02/2018

Frederic Van Landeghem kent het klappen van de zweep, als het aankomt op het verbouwen van supermarkten. Het doel is telkens niet zozeer uitbreiding, wel efficiëntie en klantentevredenheid.

Back to top