Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones

Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones

Wa!, zo heet de gratis betaalapp die Carrefour en de Franse grootbank BNP Paribas hebben ontwikkeld. Klanten kunnen er zowel mobiele betalingen mee uitvoeren als getrouwheidskaarten beheren en kortingbonnen verzilveren.

 

In 2017 beschikbaar in heel Frankrijk

“In één enkele beweging, enkel gebruik makend van een PIN-code, zal de klant zijn aankopen kunnen betalen, zowel in fysieke winkels ‑ inclusief hypermarkten, supermarkten en lokale winkels ‑ als op het internet, mét behoud van de gebruikelijke voordelen voor trouwe klanten”, zo melden beide Franse groepen bij de officiële voorstelling van Wa!, hun smartphone-app voor mobiel betalen. Concreet belooft Wa! dat het systeem bij de betaling automatisch getrouwheidspunten toevoegt en kortingen in mindering brengt zonder gedoe.

 

De “intelligente portefeuille”, zoals Carrefour-CEO Plassat ze deze week nog omschreef tijdens de aandeelhoudersvergadering, is getest in een aantal buurtwinkels in Parijs en in de hypermarkt van Montesson (Yvelines). “Tot nog toe hebben de tests veel belangstelling gewekt bij de consumenten en de komende maanden komen er grootschalige tests in Ile-de-France (de grotere Parijse agglomeratie) bij een dozijn winkels van alle enseignes van Carrefour”, klinkt het.

 

Als ook die tests succesvol blijken, wil Carrefour de gratis app al volgend jaar uitrollen over heel Frankrijk. Gezien de aanwezigheid van zowel Carrefour als BNP Paribas (via dochterbank BNP Paribas Fortis) in ons land, zal België ongetwijfeld snel volgen, al is daarover officieel nog niets beslist.

 

Wel zullen op termijn ook andere distributeurs toegang krijgen tot de dienst. De app is bruikbaar voor elke consument, ongeacht bij welke bank of mobiele operator hij klant is. De twee partners willen hun platform ook snel openstellen voor externe start-ups om het aanbod aan beschikbare diensten stelselmatig uit te breiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin

13/10/2017

Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.

Back to top