CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei | RetailDetail

CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei

CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei

De Chinese internetreus Alibaba verwacht dat zijn omzet in het lopende boekjaar met 45 tot 49% zal stijgen. Dat heeft financieel directeur Maggie Wu gezegd tijdens een investeerdersconferentie in het Chinese Hangzhou.

Op naar 34 miljard dollar omzet

Alibaba blaakt van het zelfvertrouwen. Op een investeerdersconferentie in China voorspelde financieel directeur Wu een omzetgroei met 45 tot 49% voor het lopende boekjaar (dat tot einde maart 2018 loopt): een pak meer dan de +35% waar analisten gepolst door persbureau Bloomberg van uitgaan.

 

In de wetenschap dat de Chinese internetgigant zijn boekjaar 2016-2017 afsloot met een omzet van 23,5 miljard dollar (ca. 20 miljard euro), betekent dit dat Wu mikt op een indrukwekkende 34 miljard dollar (omgerekend meer dan 30 miljard euro). Ook dat bedrag is gevoelig meer dan de 31,5 miljard dollar waar de analisten tot nog toe van uitgingen.

 

De financieel directeur verklaart die sterke stijging door de diversificatie die het bedrijf volop doorvoert om zo het hoofd te bieden aan de groeivertraging in China. Zo wordt Alibaba almaar actiever in domeinen als artificiële intelligentie, cloudcomputing en big data.

 

Pittig detail: vorig jaar, op dezelfde investeerdersconferentie, voorspelde Alibaba een omzetgroei met 48%. In werkelijkheid ging de omzet er met 56% op vooruit. Benieuwd of de voorspelling van Maggie Wu ook dit jaar een onderschatting zal blijken…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.