Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei | RetailDetail

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei
Shutterstock

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

 

Groei buiten grote steden

De totale online retailomzet in China kwam in 2017 uit op 7,18 biljoen yuan (930 miljard euro). Dat is een stijging van 32% ten opzichte van 2016, toen er ‘slechts’ 5,43 biljoen yuan online werd verkocht. In 2015 groeide de Chinese e-commerce met 33%, maar in 2016 viel die groei terug naar 26%. Die kleinere groei in 2016 blijkt dus geen nieuwe trend te zijn.

 

De Chinese groei kan voornamelijk toegeschreven worden aan consumenten die buiten de grote steden wonen: zij gaven in 2017 39% meer uit in webshops. Die groep consumenten is momenteel goed voor 17% van alle online aankopen in China. Daarbij valt ook op dat Chinese consumenten steeds meer over de landsgrenzen kopen.

 

De verkoop van fysieke producten, zoals kleding, steeg met 28% naar 5,48 biljoen yuan (700 miljard euro) en is zo goed voor 15% van de totale retailomzet van fysieke producten. Een jaar eerder was dat nog maar 12,6%. De volledige retailomzet in China groeide in 2017 met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.