Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei | RetailDetail

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei
Shutterstock

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

 

Groei buiten grote steden

De totale online retailomzet in China kwam in 2017 uit op 7,18 biljoen yuan (930 miljard euro). Dat is een stijging van 32% ten opzichte van 2016, toen er ‘slechts’ 5,43 biljoen yuan online werd verkocht. In 2015 groeide de Chinese e-commerce met 33%, maar in 2016 viel die groei terug naar 26%. Die kleinere groei in 2016 blijkt dus geen nieuwe trend te zijn.

 

De Chinese groei kan voornamelijk toegeschreven worden aan consumenten die buiten de grote steden wonen: zij gaven in 2017 39% meer uit in webshops. Die groep consumenten is momenteel goed voor 17% van alle online aankopen in China. Daarbij valt ook op dat Chinese consumenten steeds meer over de landsgrenzen kopen.

 

De verkoop van fysieke producten, zoals kleding, steeg met 28% naar 5,48 biljoen yuan (700 miljard euro) en is zo goed voor 15% van de totale retailomzet van fysieke producten. Een jaar eerder was dat nog maar 12,6%. De volledige retailomzet in China groeide in 2017 met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.