Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen" | RetailDetail

Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

Kopen via het internet geraakt steeds meer ingeburgerd: 46% van de Belgen kocht vorig jaar online, en liefst 96% van hen is daar zeer over te spreken. Dat blijkt uit een studie van InSites bij meer dan 1.000 Belgen, in opdracht van handelsfederatie Comeos.

163 euro per maand per Belg

Bijna de helft van de Belgen koopt dus al soms online en spendeert daarbij gemiddeld 163 euro per maand, dat is 30 euro (of een kwart) meer dan het jaar voordien. Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in e-commerce dan ook met 70%. Onlinekopers blijken behalve zeer tevreden - 96% had een probleemloze koopervaring - ook zeer loyaal: liefst 89% heeft de intentie bij webshops te blijven kopen.

 

In vergelijking met de eerste editie van de e-commercebarometer ziet Comeos alvast twee opmerkelijke verschuivingen, die de handelsfederatie doen besluiten dat e-commerce in ons land nu écht wel volwassen wordt:

 

"In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met 4% gestegen tot 35%", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt, al geldt dat overigens nog niet voor alle producten. Wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel vóór ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.

 

Aankopen worden vaker door klant opgehaald: in vergelijking met vorig jaar worden 5% minder aankopen thuis of op kantoor geleverd. "Klanten halen vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op. Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt." Uiteraard zijn er verschillen tussen de sectoren: in de interieurbranche wordt 84% van de aankopen thuis afgeleverd (vaak grote, zware stukken zoals kasten), terwijl in de voeding haalt 59% van de klanten zijn bestelling zelf ophaalt. "Ze doen hun boodschappen steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering", aldus nog Dominique Michel.

 

"Hotel & overnachtingen" sterkste groeier

De studie van Comeos peilde ook naar de populairste sectoren. Hotels (42%), mode (40%) en evenementen (38%) blijven duidelijk het populairst bij de Belgen, gevolgd door vliegtuig/boot/trein (34%), boeken (33%) en computerbenodigdheden (27%).

 

De hotelsector kende overigens de sterkste groei online, met +7% in één jaar tijd. Alle andere sectoren gingen er 2 tot 4% op vooruit.

 

Betaling moet eenvoudiger en makkelijker

De onlineklanten kiezen in 42% van de gevallen voor de webshop omdat het tijd bespaart en gemakkelijk gaat. Driekwart van hen betaalt ook online. "In nauwelijks 2% van de gevallen waren er betalingsproblemen", zegt Dominique Michel.

 

Toch blijft net die betaling nog altijd een heikel punt voor te veel mensen, al gaat het ook daar de goede kant op: "Van de ondervraagden die nog niet online kochten, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem",  aldus nog de Comeos-topman.

 

Dominique Michel pleit daarom voor een eenvormiger en gemakkelijker betaalsysteem, in plaats van de huidige keuzemogelijkheden (overschrijving, rechtstreekse koppeling met de bank, kredietkaarten, paypal enz.): "Voor de handelaren zijn al die opties complex om op te volgen", meent Comeos. De handelsfederatie wil de mosterd halen in Nederland, waar het 'iDEAL-platform' al die betaalsystemen integreert. "Er lopen gesprekken met de banksector, maar in België zitten die nog in de beginfase."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.