Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

Kopen via het internet geraakt steeds meer ingeburgerd: 46% van de Belgen kocht vorig jaar online, en liefst 96% van hen is daar zeer over te spreken. Dat blijkt uit een studie van InSites bij meer dan 1.000 Belgen, in opdracht van handelsfederatie Comeos.

163 euro per maand per Belg

Bijna de helft van de Belgen koopt dus al soms online en spendeert daarbij gemiddeld 163 euro per maand, dat is 30 euro (of een kwart) meer dan het jaar voordien. Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in e-commerce dan ook met 70%. Onlinekopers blijken behalve zeer tevreden - 96% had een probleemloze koopervaring - ook zeer loyaal: liefst 89% heeft de intentie bij webshops te blijven kopen.

 

In vergelijking met de eerste editie van de e-commercebarometer ziet Comeos alvast twee opmerkelijke verschuivingen, die de handelsfederatie doen besluiten dat e-commerce in ons land nu écht wel volwassen wordt:

 

"In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met 4% gestegen tot 35%", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt, al geldt dat overigens nog niet voor alle producten. Wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel vóór ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.

 

Aankopen worden vaker door klant opgehaald: in vergelijking met vorig jaar worden 5% minder aankopen thuis of op kantoor geleverd. "Klanten halen vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op. Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt." Uiteraard zijn er verschillen tussen de sectoren: in de interieurbranche wordt 84% van de aankopen thuis afgeleverd (vaak grote, zware stukken zoals kasten), terwijl in de voeding haalt 59% van de klanten zijn bestelling zelf ophaalt. "Ze doen hun boodschappen steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering", aldus nog Dominique Michel.

 

"Hotel & overnachtingen" sterkste groeier

De studie van Comeos peilde ook naar de populairste sectoren. Hotels (42%), mode (40%) en evenementen (38%) blijven duidelijk het populairst bij de Belgen, gevolgd door vliegtuig/boot/trein (34%), boeken (33%) en computerbenodigdheden (27%).

 

De hotelsector kende overigens de sterkste groei online, met +7% in één jaar tijd. Alle andere sectoren gingen er 2 tot 4% op vooruit.

 

Betaling moet eenvoudiger en makkelijker

De onlineklanten kiezen in 42% van de gevallen voor de webshop omdat het tijd bespaart en gemakkelijk gaat. Driekwart van hen betaalt ook online. "In nauwelijks 2% van de gevallen waren er betalingsproblemen", zegt Dominique Michel.

 

Toch blijft net die betaling nog altijd een heikel punt voor te veel mensen, al gaat het ook daar de goede kant op: "Van de ondervraagden die nog niet online kochten, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem",  aldus nog de Comeos-topman.

 

Dominique Michel pleit daarom voor een eenvormiger en gemakkelijker betaalsysteem, in plaats van de huidige keuzemogelijkheden (overschrijving, rechtstreekse koppeling met de bank, kredietkaarten, paypal enz.): "Voor de handelaren zijn al die opties complex om op te volgen", meent Comeos. De handelsfederatie wil de mosterd halen in Nederland, waar het 'iDEAL-platform' al die betaalsystemen integreert. "Er lopen gesprekken met de banksector, maar in België zitten die nog in de beginfase."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top