Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

Kopen via het internet geraakt steeds meer ingeburgerd: 46% van de Belgen kocht vorig jaar online, en liefst 96% van hen is daar zeer over te spreken. Dat blijkt uit een studie van InSites bij meer dan 1.000 Belgen, in opdracht van handelsfederatie Comeos.

163 euro per maand per Belg

Bijna de helft van de Belgen koopt dus al soms online en spendeert daarbij gemiddeld 163 euro per maand, dat is 30 euro (of een kwart) meer dan het jaar voordien. Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in e-commerce dan ook met 70%. Onlinekopers blijken behalve zeer tevreden - 96% had een probleemloze koopervaring - ook zeer loyaal: liefst 89% heeft de intentie bij webshops te blijven kopen.

 

In vergelijking met de eerste editie van de e-commercebarometer ziet Comeos alvast twee opmerkelijke verschuivingen, die de handelsfederatie doen besluiten dat e-commerce in ons land nu écht wel volwassen wordt:

 

"In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met 4% gestegen tot 35%", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt, al geldt dat overigens nog niet voor alle producten. Wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel vóór ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.

 

Aankopen worden vaker door klant opgehaald: in vergelijking met vorig jaar worden 5% minder aankopen thuis of op kantoor geleverd. "Klanten halen vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op. Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt." Uiteraard zijn er verschillen tussen de sectoren: in de interieurbranche wordt 84% van de aankopen thuis afgeleverd (vaak grote, zware stukken zoals kasten), terwijl in de voeding haalt 59% van de klanten zijn bestelling zelf ophaalt. "Ze doen hun boodschappen steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering", aldus nog Dominique Michel.

 

"Hotel & overnachtingen" sterkste groeier

De studie van Comeos peilde ook naar de populairste sectoren. Hotels (42%), mode (40%) en evenementen (38%) blijven duidelijk het populairst bij de Belgen, gevolgd door vliegtuig/boot/trein (34%), boeken (33%) en computerbenodigdheden (27%).

 

De hotelsector kende overigens de sterkste groei online, met +7% in één jaar tijd. Alle andere sectoren gingen er 2 tot 4% op vooruit.

 

Betaling moet eenvoudiger en makkelijker

De onlineklanten kiezen in 42% van de gevallen voor de webshop omdat het tijd bespaart en gemakkelijk gaat. Driekwart van hen betaalt ook online. "In nauwelijks 2% van de gevallen waren er betalingsproblemen", zegt Dominique Michel.

 

Toch blijft net die betaling nog altijd een heikel punt voor te veel mensen, al gaat het ook daar de goede kant op: "Van de ondervraagden die nog niet online kochten, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem",  aldus nog de Comeos-topman.

 

Dominique Michel pleit daarom voor een eenvormiger en gemakkelijker betaalsysteem, in plaats van de huidige keuzemogelijkheden (overschrijving, rechtstreekse koppeling met de bank, kredietkaarten, paypal enz.): "Voor de handelaren zijn al die opties complex om op te volgen", meent Comeos. De handelsfederatie wil de mosterd halen in Nederland, waar het 'iDEAL-platform' al die betaalsystemen integreert. "Er lopen gesprekken met de banksector, maar in België zitten die nog in de beginfase."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top