Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans | RetailDetail

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans
Shutterstock

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

“Maatregel wijzigt niets”

In het nieuwe zomerakkoord van de federale regering is opgenomen dat het binnen e-commerce vanaf 1 januari 2018 mogelijk moet zijn om tussen middernacht en 5u te werken via een cao met slechts één vakbond. Dat is volgens Comeos echter niet wat de bedrijven willen. Die willen vooral dat er gemakkelijker van 20u tot middernacht kan worden gewerkt.

 

“Deze maatregel wijzigt niets,” reageert Dominique Michel van Comeos. “Geen enkel bedrijf zal beginnen werken vanaf middernacht als er van 20 tot 23u59 niets gedaan kan worden.” Om die uren te overbruggen zal er nog steeds een akkoord moeten worden gevonden met drie vakbonden. Ook voor zondagswerk moeten alle vakbonden akkoord gaan.

 

Heel wat webwinkels willen het voor hun klanten mogelijk maken om tot 23u of middernacht bestellingen te plaatsen, waarna die de volgende dag toch nog aan huis worden geleverd. Om dat mogelijk te maken, moeten die pakjes wel kort na middernacht al bij de postbedrijven belanden en dat is niet mogelijk als er pas vanaf middernacht gewerkt kan worden, omdat er in de uren vanaf 20u dan al een te grote achterstand is opgelopen.

 

Hoge loonkosten

Veel buitenlandse bedrijven bieden die service wel en gaan daarom met flink wat Belgische klanten aan de haal. Volgens Comeos loopt de sector in België zo 15.000 jobs mis.

 

Ook de loonkosten worden in de sector niet aangepakt en dus blijft er ook op dat vlak een handicap ten opzichte van het buitenland. “Vandaag wordt één op de twee online bestellingen in het buitenland voorbereid. De symbolische maatregelen van de regering zullen hier niets aan veranderen”, besluit Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.