Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans
Shutterstock

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

“Maatregel wijzigt niets”

In het nieuwe zomerakkoord van de federale regering is opgenomen dat het binnen e-commerce vanaf 1 januari 2018 mogelijk moet zijn om tussen middernacht en 5u te werken via een cao met slechts één vakbond. Dat is volgens Comeos echter niet wat de bedrijven willen. Die willen vooral dat er gemakkelijker van 20u tot middernacht kan worden gewerkt.

 

“Deze maatregel wijzigt niets,” reageert Dominique Michel van Comeos. “Geen enkel bedrijf zal beginnen werken vanaf middernacht als er van 20 tot 23u59 niets gedaan kan worden.” Om die uren te overbruggen zal er nog steeds een akkoord moeten worden gevonden met drie vakbonden. Ook voor zondagswerk moeten alle vakbonden akkoord gaan.

 

Heel wat webwinkels willen het voor hun klanten mogelijk maken om tot 23u of middernacht bestellingen te plaatsen, waarna die de volgende dag toch nog aan huis worden geleverd. Om dat mogelijk te maken, moeten die pakjes wel kort na middernacht al bij de postbedrijven belanden en dat is niet mogelijk als er pas vanaf middernacht gewerkt kan worden, omdat er in de uren vanaf 20u dan al een te grote achterstand is opgelopen.

 

Hoge loonkosten

Veel buitenlandse bedrijven bieden die service wel en gaan daarom met flink wat Belgische klanten aan de haal. Volgens Comeos loopt de sector in België zo 15.000 jobs mis.

 

Ook de loonkosten worden in de sector niet aangepakt en dus blijft er ook op dat vlak een handicap ten opzichte van het buitenland. “Vandaag wordt één op de twee online bestellingen in het buitenland voorbereid. De symbolische maatregelen van de regering zullen hier niets aan veranderen”, besluit Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

11/09/2017

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Back to top