Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans
Shutterstock

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

“Maatregel wijzigt niets”

In het nieuwe zomerakkoord van de federale regering is opgenomen dat het binnen e-commerce vanaf 1 januari 2018 mogelijk moet zijn om tussen middernacht en 5u te werken via een cao met slechts één vakbond. Dat is volgens Comeos echter niet wat de bedrijven willen. Die willen vooral dat er gemakkelijker van 20u tot middernacht kan worden gewerkt.

 

“Deze maatregel wijzigt niets,” reageert Dominique Michel van Comeos. “Geen enkel bedrijf zal beginnen werken vanaf middernacht als er van 20 tot 23u59 niets gedaan kan worden.” Om die uren te overbruggen zal er nog steeds een akkoord moeten worden gevonden met drie vakbonden. Ook voor zondagswerk moeten alle vakbonden akkoord gaan.

 

Heel wat webwinkels willen het voor hun klanten mogelijk maken om tot 23u of middernacht bestellingen te plaatsen, waarna die de volgende dag toch nog aan huis worden geleverd. Om dat mogelijk te maken, moeten die pakjes wel kort na middernacht al bij de postbedrijven belanden en dat is niet mogelijk als er pas vanaf middernacht gewerkt kan worden, omdat er in de uren vanaf 20u dan al een te grote achterstand is opgelopen.

 

Hoge loonkosten

Veel buitenlandse bedrijven bieden die service wel en gaan daarom met flink wat Belgische klanten aan de haal. Volgens Comeos loopt de sector in België zo 15.000 jobs mis.

 

Ook de loonkosten worden in de sector niet aangepakt en dus blijft er ook op dat vlak een handicap ten opzichte van het buitenland. “Vandaag wordt één op de twee online bestellingen in het buitenland voorbereid. De symbolische maatregelen van de regering zullen hier niets aan veranderen”, besluit Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top