Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans
Shutterstock

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

“Maatregel wijzigt niets”

In het nieuwe zomerakkoord van de federale regering is opgenomen dat het binnen e-commerce vanaf 1 januari 2018 mogelijk moet zijn om tussen middernacht en 5u te werken via een cao met slechts één vakbond. Dat is volgens Comeos echter niet wat de bedrijven willen. Die willen vooral dat er gemakkelijker van 20u tot middernacht kan worden gewerkt.

 

“Deze maatregel wijzigt niets,” reageert Dominique Michel van Comeos. “Geen enkel bedrijf zal beginnen werken vanaf middernacht als er van 20 tot 23u59 niets gedaan kan worden.” Om die uren te overbruggen zal er nog steeds een akkoord moeten worden gevonden met drie vakbonden. Ook voor zondagswerk moeten alle vakbonden akkoord gaan.

 

Heel wat webwinkels willen het voor hun klanten mogelijk maken om tot 23u of middernacht bestellingen te plaatsen, waarna die de volgende dag toch nog aan huis worden geleverd. Om dat mogelijk te maken, moeten die pakjes wel kort na middernacht al bij de postbedrijven belanden en dat is niet mogelijk als er pas vanaf middernacht gewerkt kan worden, omdat er in de uren vanaf 20u dan al een te grote achterstand is opgelopen.

 

Hoge loonkosten

Veel buitenlandse bedrijven bieden die service wel en gaan daarom met flink wat Belgische klanten aan de haal. Volgens Comeos loopt de sector in België zo 15.000 jobs mis.

 

Ook de loonkosten worden in de sector niet aangepakt en dus blijft er ook op dat vlak een handicap ten opzichte van het buitenland. “Vandaag wordt één op de twee online bestellingen in het buitenland voorbereid. De symbolische maatregelen van de regering zullen hier niets aan veranderen”, besluit Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top