Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans
Shutterstock

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

“Maatregel wijzigt niets”

In het nieuwe zomerakkoord van de federale regering is opgenomen dat het binnen e-commerce vanaf 1 januari 2018 mogelijk moet zijn om tussen middernacht en 5u te werken via een cao met slechts één vakbond. Dat is volgens Comeos echter niet wat de bedrijven willen. Die willen vooral dat er gemakkelijker van 20u tot middernacht kan worden gewerkt.

 

“Deze maatregel wijzigt niets,” reageert Dominique Michel van Comeos. “Geen enkel bedrijf zal beginnen werken vanaf middernacht als er van 20 tot 23u59 niets gedaan kan worden.” Om die uren te overbruggen zal er nog steeds een akkoord moeten worden gevonden met drie vakbonden. Ook voor zondagswerk moeten alle vakbonden akkoord gaan.

 

Heel wat webwinkels willen het voor hun klanten mogelijk maken om tot 23u of middernacht bestellingen te plaatsen, waarna die de volgende dag toch nog aan huis worden geleverd. Om dat mogelijk te maken, moeten die pakjes wel kort na middernacht al bij de postbedrijven belanden en dat is niet mogelijk als er pas vanaf middernacht gewerkt kan worden, omdat er in de uren vanaf 20u dan al een te grote achterstand is opgelopen.

 

Hoge loonkosten

Veel buitenlandse bedrijven bieden die service wel en gaan daarom met flink wat Belgische klanten aan de haal. Volgens Comeos loopt de sector in België zo 15.000 jobs mis.

 

Ook de loonkosten worden in de sector niet aangepakt en dus blijft er ook op dat vlak een handicap ten opzichte van het buitenland. “Vandaag wordt één op de twee online bestellingen in het buitenland voorbereid. De symbolische maatregelen van de regering zullen hier niets aan veranderen”, besluit Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand met de hulp van de Amerikaanse startup Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Dag van de klant en Sunday shopday worden Weekend van de klant

04/08/2017

UNIZO, Comeos en UCM hebben besloten om de verschillende concepten van Dag van de klant en Sunday Shopday om te vormen tot het overkoepelende Weekend van de klant, dat vanaf nu elk jaar zal worden georganiseerd.

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top