Consument heeft weinig keuze bij last mile | RetailDetail

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Volgens een onderzoek van GfK hebben consumenten weinig keuze bij het invullen van de 'last mile' van hun online bestellingen. Minder dan een kwart van de webshops biedt de consument immers opties op dat vlak.

Consument wil meer opties

Nochtans bieden de logistieke bedrijven een breed aantal opties voor de consument. Zo kunnen ze kiezen tussen levering op dezelfde dag of een dag later en kunnen ze zelfs kiezen uit bepaalde tijdslots. 72 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen wanneer een pakketje wordt geleverd. 25 procent zegt zelfs meer te willen betalen als dat nog dezelfde dag kan. Extreem snellere levering is dan weer niet nodig, want 67 procent van de ondervraagden zegt geen nood te hebben aan leveringen binnen twee uur na een bestelling.

 

Niet enkel wanneer, maar ook waar een pakje wordt geleverd is belangrijk: 35 procent van de consumenten wil ook de afhaallocatie kunnen bepalen, al wil 88 procent daar niet meer voor betalen. Het afhalen bij de supermarkt is vooral populair bij oudere doelgroepen.

 

97 procent zegt ook dat op tijd en onbeschadigd leveren belangrijk is, terwijl 89 procent een eenvoudig en kosteloos retourproces wil. Consumenten willen ook dat het bestelproces eenvoudig is en dat er duidelijke communicatie aanwezig is. Daarbij maakt het voor de consument niet uit welke logistieke partner in staat voor de afhandeling van de bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.