Consument heeft weinig keuze bij last mile

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Volgens een onderzoek van GfK hebben consumenten weinig keuze bij het invullen van de 'last mile' van hun online bestellingen. Minder dan een kwart van de webshops biedt de consument immers opties op dat vlak.

Consument wil meer opties

Nochtans bieden de logistieke bedrijven een breed aantal opties voor de consument. Zo kunnen ze kiezen tussen levering op dezelfde dag of een dag later en kunnen ze zelfs kiezen uit bepaalde tijdslots. 72 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen wanneer een pakketje wordt geleverd. 25 procent zegt zelfs meer te willen betalen als dat nog dezelfde dag kan. Extreem snellere levering is dan weer niet nodig, want 67 procent van de ondervraagden zegt geen nood te hebben aan leveringen binnen twee uur na een bestelling.

 

Niet enkel wanneer, maar ook waar een pakje wordt geleverd is belangrijk: 35 procent van de consumenten wil ook de afhaallocatie kunnen bepalen, al wil 88 procent daar niet meer voor betalen. Het afhalen bij de supermarkt is vooral populair bij oudere doelgroepen.

 

97 procent zegt ook dat op tijd en onbeschadigd leveren belangrijk is, terwijl 89 procent een eenvoudig en kosteloos retourproces wil. Consumenten willen ook dat het bestelproces eenvoudig is en dat er duidelijke communicatie aanwezig is. Daarbij maakt het voor de consument niet uit welke logistieke partner in staat voor de afhandeling van de bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Back to top