Consument heeft weinig keuze bij last mile | RetailDetail

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Volgens een onderzoek van GfK hebben consumenten weinig keuze bij het invullen van de 'last mile' van hun online bestellingen. Minder dan een kwart van de webshops biedt de consument immers opties op dat vlak.

Consument wil meer opties

Nochtans bieden de logistieke bedrijven een breed aantal opties voor de consument. Zo kunnen ze kiezen tussen levering op dezelfde dag of een dag later en kunnen ze zelfs kiezen uit bepaalde tijdslots. 72 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen wanneer een pakketje wordt geleverd. 25 procent zegt zelfs meer te willen betalen als dat nog dezelfde dag kan. Extreem snellere levering is dan weer niet nodig, want 67 procent van de ondervraagden zegt geen nood te hebben aan leveringen binnen twee uur na een bestelling.

 

Niet enkel wanneer, maar ook waar een pakje wordt geleverd is belangrijk: 35 procent van de consumenten wil ook de afhaallocatie kunnen bepalen, al wil 88 procent daar niet meer voor betalen. Het afhalen bij de supermarkt is vooral populair bij oudere doelgroepen.

 

97 procent zegt ook dat op tijd en onbeschadigd leveren belangrijk is, terwijl 89 procent een eenvoudig en kosteloos retourproces wil. Consumenten willen ook dat het bestelproces eenvoudig is en dat er duidelijke communicatie aanwezig is. Daarbij maakt het voor de consument niet uit welke logistieke partner in staat voor de afhandeling van de bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top